
Rok szkolny 2024/2025
MAGICZNY ŚWIAT HOBBITA!
Uczniowie klasy 6a z naszej szkoły mieli niezwykłą okazję, aby podczas zajęć dodatkowych wykorzystać swoją kreatywność i umiejętności manualne. Dzięki długopisom 3D, które umożliwiają tworzenie trójwymiarowych obiektów, młodzi twórcy postanowili odtworzyć symbole związane z fascynującym światem stworzonym przez J.R.R. Tolkiena w lekturze „Hobbit, czyli tam i z powrotem"."Hobbit" to opowieść o przygodach Bilbo Bagginsa, który wyrusza w niebezpieczną podróż z grupą krasnoludów, aby odzyskać skarb strzeżony przez smoka Smauga. Książka jest bogata w ciekawe postacie, magiczne miejsca i symboliczne przedmioty, które zainspirowały uczniów do stworzenia własnych interpretacji.
Podczas zajęć, uczniowie dzielili się swoimi pomysłami na to, jakie symbole chcieliby stworzyć. Wspólnie zdecydowali się na odtworzenie m.in. pierścienia władzy, a także charakterystycznych elementów takich jak mapy czy smoki. Każdy uczeń mógł wybrać swój ulubiony motyw, co sprawiło, że powstały różnorodne, unikalne dzieła.
Dzięki długopisom 3D, uczniowie mogli nie tylko korzystać z wyobraźni, ale także rozwijać swoje umiejętności techniczne. Proces tworzenia wymagał precyzji i cierpliwości, co okazało się doskonałym ćwiczeniem dla ich zdolności manualnych.
Świętujemy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego w klasie 6a – 3D!
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to wyjątkowa okazja, by docenić piękno naszego języka i… zmierzyć się z jego ortograficznymi pułapkami! Uczniowie klasy 6a wzięli sprawy w swoje ręce i na dodatkowych zajęciach z języka polskiego stworzyli coś naprawdę niezwykłego.
Z pomocą długopisów 3D przygotowali słówka z trudnościami ortograficznymi – takie, które potrafią spędzać sen z powiek nawet dorosłym. Wyobraźcie sobie słowa jak „dżdżysty”, „żarówka”, „bagaż” czy „burza” wyrzeźbione w przestrzeni!
To nie tylko świetna zabawa, ale też sposób na naukę przez praktykę. Każdy mógł wybrać słowo, które sprawiało mu trudność, i stworzyć je w formie przestrzennej. Efekt? Kolorowe, trójwymiarowe słówka zdobiące klasę nr 2, a przede wszystkim – lepsze zapamiętywanie zasad ortograficznych!







UCZNIOWIE KLASY 6A TWORZĄ ŚWIAT „MAŁEGO KSIĘCIA" ZA POMOCĄ DŁUGOPISÓW 3D
W ostatnich tygodniach uczniowie klasy 6a z entuzjazmem podjęli się ciekawego projektu, którego celem było ożywienie świata przedstawionego w lekturze „Mały Książę" autorstwa Antoine’a de Saint-Exupéry. Dzięki innowacyjnym długopisom 3D, uczniowie mieli okazję wykazać się swoją kreatywnością oraz umiejętnościami technicznymi, tworząc unikalne elementy związane z tą ponadczasową opowieścią.
Zajęcia rozpoczęły się od przypomnienia sobie kluczowych postaci oraz motywów książki. Uczniowie z pasją omawiali przygody Małego Księcia, jego spotkania z różnymi postaciami, takimi jak Róża, Lis czy Geograf. Każdy z uczniów miał za zadanie wybrać element, który chciałby przedstawić w formie trójwymiarowej. Wybór padł na różnorodne przedmioty, takie jak: mały planet, róża, lis oraz latarnia.
Podczas pracy z długopisami 3D uczniowie musieli wykazać się nie tylko zdolnościami artystycznymi, ale również umiejętnością planowania i precyzyjnego wykonania. Dzięki długopisom mogli na bieżąco korygować swoje projekty, co sprawiło, że proces twórczy był jeszcze bardziej ekscytujący. Zajęcia stały się nie tylko formą nauki, ale również doskonałą okazją do współpracy i wymiany pomysłów w grupie.
Efekty prac przeszły najśmielsze oczekiwania. Powstałe modele były nie tylko estetyczne, ale także pełne symboliki, która nawiązywała do przesłań zawartych w książce. Uczniowie z dumą prezentowali swoje dzieła, opowiadając o ich znaczeniu i inspiracjach. Każdy z nich miał okazję podzielić się swoim doświadczeniem, co wzbogaciło lekcję i umożliwiło głębsze zrozumienie lektury.
Projekt ten nie tylko rozwijał umiejętności plastyczne uczniów, ale także pokazał, jak literatura może być inspiracją do twórczości w różnych formach. Uczniowie klasy 6a udowodnili, że „Mały Książę" nie tylko bawi, ale również uczy i pobudza wyobraźnię, a nowoczesne technologie, takie jak długopisy 3D, mogą służyć jako wspaniałe narzędzie w edukacji.
Na zakończenie projektu, prace uczniów zostały umieszczone na gazetce klasowej, gdzie mogły być podziwiane przez całą społeczność szkolną. Dzięki temu każdy miał okazję zobaczyć, jak literatura i technologia mogą współistnieć, tworząc coś wyjątkowego i inspirującego.
E.D.
MIRMIŁOWO Z KLOCKÓW LEGO
Uczniowie klasy 4a przenieśli się do średniowiecznego Mirmiłowa i zamienili się w prawdziwych budowniczych. Za pomocą klocków Lego stworzyli elementy grodu dawnych Słowian z komiksu “Kajko i Kokosz”. Czwartoklasiści zadbali o szczegółów i odtworzyli elementy świata przedstawionego opisane w lekturze (miotłę, maczugę, klubo-gospodę itp.)przy tym, świetnie się bawili. W ten ciekawy i nietypowy sposób przystąpili do omawiania komiksu pt. „Kajko i Kokosz”. Była to wspaniała okazja do utrwalenia treści zawartych w lekturze, a także doskonalenie umiejętności sprawności językowej i pracy w zespole.
WYKORZYSTANIE DŁUGOPISÓW 3D NA LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
Ponownie pochyliliśmy się nad pomysłem, że praca z lekturą nie musi być nudna! Przekonali się o tym uczniowie klasy 4a i 7a, którzy na dodatkowych lekcjach języka polskiego wykorzystali długopisy 3d oraz klocki LEGO do stworzenia np. magicznego świata Pana Kleksa. Inspiracją do zajęć była omawiana w klasie 4 książka Jana Brzechwy „Akademia pana Kleksa” w oraz nowela Henryka Sienkiewicza pt. „Latarnik.” Zajęcia z długopisami 3d angażowały dzieci w działania praktyczne. Kształtowały cierpliwość i dokładność w wykonywaniu podjętego działania. Praca z tym narzędziem pozwalała uwolnić kreatywność, ćwiczyła myślenie trójwymiarowe i rozwijała wyobraźnię. Kto wie…może wyczarowane przez uczniów balon Pana Ambrożego przeniesie ich na księżyc?
E.D.
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KROPKI INACZEJ
15 września obchodzimy święto kreatywności, czyli Międzynarodowy Dzień Kropki. Motywem przewodnim na dodatkowej lekcji języka polskiego w klasie 6a była właśnie kropka. Uczniowie za pomocą długopisów 3D w pomysłowy i twórczy sposób, stworzyli swoje wyobrażenie kropki, która przyjęła różne formy. Była kokarda, ważka, kwiatek….
E.D.
Rok szkolny 2023/2024
W TAJEMNICZYM OGRODZIE!
Uczniowie kl. V a na dodatkowych zajęciach języka polskiego wykonali barwne elementy tajemniczego ogrodu. Klasa podzieliła się na dwie grupy. Jedni pracowali z klockami Lego a pozostali z długopisami 3D. Inspiracją ich pracy była powieść F. H. Burnett pt. „Tajemniczy ogród”. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem i pasją zabrali się do pracy, wykazując się niezwykłą kreatywnością i pomysłowością. Na zakończenie wszystkie prace były szczegółowo omawiane. Miło było słuchać historii przedstawianych przez uczniów.
E.D.
JAK UTRWALIĆ ORTOGRAFIĘ PRZED DYKTANDEM ZA POMOCĄ DŁUGOPISU 3D?
W ramach zajęć dodatkowych z języka polskiego uczniowie klasy 5a utrwalali pisownię trudnych wyrazów, pracując z długopisami 3D. Zadaniem uczniów było wykonanie wyrazów, których pisowni nie da się uzasadnić, a należy ją po prostu zapamiętać. Taka forma utrwalania pisowni niezwykle spodobała się uczniom i jest zdecydowanie bardziej efektywna. Pamięć wzrokową wzmacniano, doskonaląc sprawność manualną. Zajęcia były świetnym sposobem utrwalenie słownictwa przed czekających ich dyktandem.
E.D.
STYCZEŃ
Ania Shirley – bohatera lektury przedstawiona długopisami 3D
Kto z nas nie zna losów rudowłosej kanadyjskiej dziewczynki? Od premiery książki Lucy Maud Montgomery minął już ponad wiek, a wyjątkowa historia wciąż porywa kolejne pokolenia czytelników z całego świata. Uczniowie z klasy V a postanowili na dodatkowej lekcji języka polskiego przedstawić ikony, symbole, które kojarzą się przygodami rudowłosej dziewczynki i za pomocą długopisów 3D wyczarowali marchewki, łódkę, w której Ania odgrywała scenę z „Elaine”, sok malinowy czy walizkę.
E.D.
GRUDZIEŃ
“Przecie każda książka jest żywym stworzeniem.
Każda ma duszę i każda ma serce.”
K. Makuszyński
KLUCZ, SKARB… – DŁUGOPISEM 3D!
Podczas zajęć dodatkowych z języka polskiego uczniowie klasy VIa tworzyli za pomocą długopisów 3D elementy świata przedstawionego do lektury „Szatan z siódmej klasy.” Powstały klucze, listy, drzwi… inne przedmioty, które były wskazówkami kolejnych rozwiązanych zagadek przez Adama Cisowskiego, głównego bohatera powieści.
E.D.
„Katarynka” – 3D
„Muzyka – mówił wzburzony –
stanowi najsubtelniejsze ciało ducha,
w katarynce zaś duch ten przeradza się
w funkcją machiny i narzędzie rozboju."
„Katarynka” B. Prus
Praca z nowelą nie musi być nudna! Przekonali się o tym uczniowie klasy 5a, którzy na dodatkowej lekcji języka polskiego wykorzystali długopisy 3D do stworzenia okularów, lalki, katarynki. Inspiracją do zajęć była omawiana książka Bolesława Prusa pt. „Katarynka.”
Zajęcia z użyciem długopisów 3D są ciekawą alternatywą w doskonaleniu wielu umiejętności, ale przede wszystkim, dają dzieciom chwile wytchnienia od codziennych zajęć, a pozytywna energia i emocje poprawiają ogólne samopoczucie.
E.D.
PAŹDZIERNIK
„Chłopcy z Placu Broni” – 3D
Technologia druku 3D daje uczniom możliwość uczestniczenia w kreatywnych i innowacyjnych zajęciach, a nauczycielom zupełnie nowe możliwości prowadzenia zajęć lekcyjnych. Dzięki technologii 3D w prosty sposób możliwe jest tworzenie niezwykłych przestrzennych konstrukcji. Przy użyciu zakupionych w ramach w projektu „Laboratoria przyszłości” długopisom 3D, uczniowie klasy 5a mogli wykazać się swoimi kreatywnymi pomysłami podczas dodatkowych lekcji języka polskiego. Uczniowie za pomocą długopisów 3D samodzielnie wykonywali elementy z świata przedstawionego do lektury „Chłopcy z Placu Broni”- były włócznie, chorągiewki itp.
Rysowanie długopisem 3D to nie tylko rozwijanie kreatywności i nauka planowania przestrzennego, a także doskonalenie umiejętności manualnych. Długopis 3D jest rozwiązaniem, które ułatwia prowadzenie kreatywnych i innowacyjnych lekcji. Stanowi atrakcyjną metodę pracy, która uczy cierpliwości oraz dokładności.
E.D.
WRZESIEŃ
Fantastyczny świat wynalazków!
Praca z lekturą nie musi być nudna! Przekonali się o tym uczniowie klasy 6a, którzy na dodatkowych zajęciach z języka polskiego wykorzystali długopisy 3d do stworzenia fantastycznych wynalazków z powieści „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”.
Zajęcia z długopisami 3d angażowały dzieci w działania praktyczne. Kształtowały cierpliwość, kreatywność i dokładność w wykonywaniu podjętego działania. Praca z tym narzędziem pozwalała pobudzić wyobraźnię, ćwiczyła myślenie trójwymiarowe i rozwijała wyobraźnię.
Kto wie…może wyczarowane przez uczniów samoloty zabiorą ich do wymarzonego miejsca?
E.D.
CZERWIEC
MAJ
SPOTKANIA Z LEKTURĄ „CHŁOPCY Z PLACU BRONI” I KLOCKI LEGo
W drugiej połowie maja br. uczniowie klasy 5a zrealizowali projekt na podstawie lektury „Chłopcy z Placu Broni” Ferenca Molnára, który polegał na wykonaniu makiety Placu Broni z klocków LEGO). Wszyscy uczniowie wykazali się wyjątkową pomysłowością, a efekty ich pracy są widoczne poniżej. Była to także wizualizacja treści fragmentu tekstu literackiego przy pomocy klocków LEGO – przede wszystkim wyglądu placu lub bitwy, jaką chłopcy z Placu Broni stoczyli z Czerwonymi Koszulami. To spowodowało, że tekst literacki stał się bardziej przystępny, a wszyscy budujący niezwykle zaangażowani i kreatywni. Opowieści uczniów towarzyszące opisowi wykonanych makiet brzmiały bardzo interesująco, jak również odtwórcze historie.
„W dniu bitwy była piękna, wiosenna pogoda […]” – pisał autor w powieści „Chłopcy z Placu Broni”, a w salach Szkoły Podstawowej nr 26 – choć za oknem nastała już chłodna jesień – podczas dodatkowych lekcji języka polskiego panowała twórcza i bardzo gorąca atmosfera.
E.D.
LEGO
KWIECIEŃ
GDY MUZYKA W DUSZY GRA… „JANKO MUZYKANT”
Klasa 4a miała okazję przenieść się na lekcjach języka polskiego do XIX-wiecznej wsi. To wszystko dzięki lekturze ,,Janko Muzykant”, w której Sienkiewicz oszczędnym słowem odmalował obraz biednego, zdolnego i niesprawiedliwie ukaranego dziecka. Czwartoklasiści na początek pracy z tekstem wykonali za pomocą długopisów 3D, klocków LEGO elementów z świata przedstawionego: postać Janka Muzykanta, skrzypiec, nutek w nawiązaniu do muzyki czy komody, w której znajdowały się upragniony instrument chłopca.
E.D.
MARZEC
NIEZWYKŁY ŚWIAT DREWNIANEGO PAJACYKA
Dodatkowe lekcje języka polskiego mogą być ekscytujące i pełne niesamowitych doświadczeń, dzięki Laboratorium Przyszłości, które można wykorzystywać podczas omawiania lektury. Uczniowie klas 4a za pomocą sprzętu pozyskanego w ramach Laboratorium Przyszłości mogli stworzyć elementy świata przedstawionego omawianej powieści. Wykorzystując długopisy 3D i klocki Lego konstruowano magiczny świat Pracowitych Pszczół czy Teatru Marionetek.
E.D.
LUTY
WALENTYNKI W NASZEJ SZKOLE
Do tradycji naszej szkoły przeszedł już coroczny zwyczaj obchodzenia walentynek. Od rana powitały nas słodkie lizaki – serduszka, przygotowane przez Samorząd Uczniowski. W tym dniu każdy uczeń miał na sobie czerwony element ubioru. Nie mogło też zabraknąć poczty walentynkowej. Uczniowie do specjalnej skrzynki mogli wrzucać walentynkowe listy do swoich sympatii, koleżanek i kolegów, a samorządowe amorki: Joanna i Piotr mieli pełne ręce pracy dostarczając pocztę do adresatów. Dzięki sprzętowi fotograficznemu zakupionemu w ramach programu Laboratoria Przyszłości każda klasa mogła wziąć udział w walentynkowej sesji zdjęciowej i zrobić sobie pamiątkową fotografię na naszej walentynkowej ściance.
STYCZEŃ
ŻONKILE – 3D
W ramach programu wydarzeń edukacyjnych związanych z Akcją Żonkile uczniowie klasy IV a i VIII a wykorzystując długopisy 3D zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości podjęli próbę wykonania pięknych kwiatów, które są symbolem zbiorowej pamięci.
GRUDZIEŃ
ZACZAROWANY DŁUGOPIS W „TAJEMNICZYM OGRODZIE”
Praca z lekturą nie musi być nudna! Przekonali się o tym uczniowie klasy 5a, którzy na lekcji dodatkowych z języka polskiego wykorzystali długopisy 3d do stworzenia elementy z powieści pt. „Tajemniczy ogród”. Uczniowie puścili wodzę wyobraźni. Tworzenie długopisami 3D doskonali sprawności manualne, pobudza wyobraźnię i kreatywność, rozwija pojęcie przestrzeni, wyrabia cierpliwość, uważność i staranność, a także integruje grupę podczas wspólnego tworzenia.
E.D.
LISTOPAD
LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI NA LEKCJACH DODATKOWYCH Z JĘZYKA POLSKIEGO
Uczniowie klasy 4 a za pomocą klocków LEGO i długopisów 3D przedstawili przeczytane treści powieści Jana Brzechwy „Akademia Pana Kleksa”.
W ten sposób dokonywali wizualizacji tekstu, wykazując się jego znajomością i zrozumieniem. Uczniowie jak w prawdziwej Akademii za pomocą długopisu 3D przędli litery i budowali wynalazki godne samego Ambrożego Kleksa.
W zakresie umiejętności zawartych w podstawie programowej, pracując metodą LEGO LOGOS kształcimy:
1) kreatywne i abstrakcyjne myślenie – obejmujące: wnioskowanie, abstrahowanie, rozumowanie, wyobrażanie sobie, sądzenie, rozwiązywanie problemów, twórczość;
2) czytanie ze zrozumieniem– umiejętność łącząca zarówno rozumienie sensów, jak i znaczeń symbolicznych wypowiedzi;
3) umiejętność komunikowania się;
4) kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, w tym programowanie;
5) umiejętność samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania, rzetelnego korzystania ze źródeł;
6) umiejętność współpracy w grupie i podejmowania działań indywidualnych.
Jak widać zatem dzięki zastosowaniu tej metody nie tylko budujemy pozytywną atmosferę podczas lekcji, ale przede wszystkim kształcimy wiele umiejętności zgodnych z podstawą programową. Jestem pewna, że wiele razy jeszcze będę pracować na swoich lekcjach w ten sposób.
E.D.
PAŹDZIERNIK
ZAJĘCIA Z DŁUGOPISEM 3D
Nasza szkoła realizuje projekt Laboratoria Przyszłości. Misją Laboratoriów Przyszłości jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której uczniowie będą mieli możliwość budowania kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Dzięki otrzymanemu wsparciu nasza szkoła została wyposażona w innowacyjny sprzęt. Technologia druku 3D daje uczniom i nauczycielom zupełnie nowe możliwości prowadzenia i uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych. Dzięki modelom 3D uczniowie klasy 8 a mieli możliwość lepiej zrozumieć i zapamiętać wiedzę, która jest im przekazywana. Trójwymiarowe modele graniastosłupów dały Naszym uczniom możliwość tworzenie niezwykłych przestrzennych konstrukcji. Rysowanie Długopisem 3D to rozwijanie kreatywności i nauka planowania przestrzennego. Korzystając z długopisów 3D ćwiczymy także zdolności manualne. Długopis 3D jest rozwiązaniem, które ułatwia prowadzenie kreatywnych, innowacyjnych lekcji.
WRZESIEŃ
ŚWIAT W POWIĘKSZENIU
Cudowne narzędzie do poznania świata w skali… mikro, czyli mikroskop. Uczniowie naszej szkoły korzystają już ze sprzętów zakupionych w ramach rządowego programu „Laboratoria Przyszłości”. W czasie zajęć koła przyrodniczego wykorzystano mikroskopy oraz zestawy preparatów zakupione w ramach wspomnianego programu. Podczas zajęć uczniowie mogli dzięki nowym mikroskopom oglądać poszczególne rodzaje tkanek roślinnych.
Doposażenie szkoły w nowy sprzęt i pomoce dydaktyczne pozwala na uatrakcyjnienie dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy oraz praktycznych umiejętności przez uczniów.