„Papież nie ma zupełnie dywizji
jego bronią jedyną jest prawda…”
Jan Turnau „Takie tam”
O świętym Janie Pawle II powstało wiele wspomnień, tomów poezji. Twórcy oddawali hołd papieżowi zarówno w czasie jego pontyfikatu, jak i po jego śmierci. Papież również był twórcą i dlatego w szczególny sposób stał się bliski twórcom. Lubił ich zapraszać do Watykanu, słuchać muzyki, toczyć filozoficzne dysputy. Aby uczcić pamięć o patronie szkoły, którym jest Jan Paweł II uczniowie klasy VIII a na zajęciach języka polskiego mieli wykonać niecodzienne zadanie. Najpierw przeczytali wiersz pt. „Tak trzeba” na podstawie , którego uczniowie wykonali przekład intersemiotyczny. W tym przypadku tekst został przekształcony w pracę plastyczną. Na lekcjach języka polskiego przekład intersemiotyczny bywa wykorzystywany jako metoda kształcąca sprawność językową uczniów oraz metoda analizy utworów literackich. Czytanie różnorodnych kodów pozajęzykowych pobudza do wypowiedzi, pozwala dzięki temu kształtować mowę ucznia, ale też i jego wyobraźnię. Aby uczeń potrafił opisać i przeanalizować obraz, musi wyobrazić sobie wiele rzeczy, których na nim nie ma, domyślić się, co poprzedziło ukazane sytuacje, wniknąć w przeżycia postaci i wreszcie ująć to słownie lub za pomocą pracy plastycznej. A więc w ten sposób rozwija się nie tylko język ucznia, ale także jego zdolność do tworzenia w myślach rozmaitych obrazów. Przekład intersemiotyczny pozwala rozwijać inwencję twórczą, a także kreatywność i pomysłowość. Można to zaobserwować na podstawie prac dzieci, które zaskakują swoją oryginalnością. Efekty prac uczniów klasy 8a można podziwiać na gazetce w sali nr 3.
E.D.