Jak się okazuje, recykling dotyczyć może nie tylko odzyskiwania surowców z produktów odpadowych i wykorzystywania ich do produkcji nowych towarów.
Odzyskiwać i przetwarzać można także słowa, o czym przekonali się uczniowie klasy V a pracujący twórczo nad wierszem Czesława Miłosza. Na czym polega poetycki recykling? Instrukcja jest prosta:
- Weź dowolny tekst (my pracowaliśmy z wierszem noblisty).
- Przeczytaj go uważnie, nawet kilka razy.
- Włącz wyobraźnię, bo tylko granice Twojej wyobraźni mogą Cię tutaj ograniczać!
- Wybierz słowa i ułóż z nich nowe treści, pamiętając, by tworzyły logiczną całość.
- Baw się dobrze, odkrywając w sobie poetyckie moce!
O tym, jakie perełki mogą powstać z takiej literackiej zabawy, możecie się przekonać, czytając wiersze Waszych koleżanek i kolegów.
Przeczytajcie najpierw wiersz Czesława Miłosza „Druga przestrzeń”, a potem przyjrzyjcie się temu, jakie nowe treści, znaczenia wydobyli z tych tekstów piątoklasiści, którzy twórczo go przetwarzali. Takie podejście do poezji pokazało uczniom, że każdy z nich może stać się poetą, dając nowe życie starym treściom…
E.D.