
„Tłusty Czwartek nadszedł w szkole,
Pączki wszędzie – w każdej roli!
Z lukrem, z pudrem, z różą w środku,
Każdy chętnie sięga po sztuk kilka w dodatku!
Samorząd się postarał, wszystko przygotował,
Smaczne wypieki dla wszystkich zorganizował.
Było słodko, było miło,
Każdemu w brzuszku coś przybyło!”
Z okazji Tłustego Czwartku Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Młynkowie zorganizował „Dzień Pączka”. Na górnym holu odbyła się sprzedaż pysznych, świeżych pączków, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem zarówno wśród uczniów, jak i nauczycieli.
Historia Tłustego Czwartku sięga czasów pogańskich. W starożytnym Rzymie obchodzono wtedy tzw. „tłuste dni”, mające na celu uczczenie nadchodzącej wiosny i zapewnienie urodzaju w kolejnym roku. Podczas tych świąt jedzono tłuste potrawy, takie jak mięso i słonina, a całość popijano winem. Tradycja ta w Polsce zaczęła rozwijać się w średniowieczu. Pączki wówczas miały inną formę – były nadziewane słoniną i smażone na smalcu. Dopiero w XVI-XVII wieku zaczęto je przygotowywać na słodko. Według dawnych wierzeń, jeśli w Tłusty Czwartek ktoś nie zje ani jednego pączka, nie będzie mu się wiodło w życiu. Dziś Tłusty Czwartek jest jednym z najsłodszych dni w roku – piekarnie produkują tysiące pączków, a Polacy masowo je kupują i jedzą.
Tradycyjny pączek smażony jest na głębokim tłuszczu i nadziewany różanym dżemem lub marmoladą, ale popularne są także pączki z budyniem, czekoladą czy adwokatem. Oprócz pączków nie mniej popularne są faworki, czyli kruche ciastka posypane cukrem pudrem.
Tłusty Czwartek, będący początkiem ostatniego tygodnia karnawału, to radosny dzień, który łączy ludzi przy słodkich wypiekach, stanowiąc symbol pożegnania z obfitym jedzeniem przed nadchodzącym Wielkim Postem.
Z tej okazji uczniowie klasy 4a i 7a połączyli naukę z twórczą zabawą. Tematem przewodnim na zajęciach języka polskiego były tradycje Tłustego Czwartku. Uczniowie klasy 4a wykazali się wyjątkową kreatywnością, tworząc postać Pączkożercy. Każdy z uczniów miał za zadanie zaprojektować bohatera – od jego wyglądu po szczegóły charakteru i upodobań. Powstały zarówno zabawne, jak i nieco straszne interpretacje tej postaci, które były niezwykle ciekawe.
Z kolei uczniowie klasy 7a zmierzyli się z wyzwaniami językowymi, rozwiązując zadania gramatyczne oraz krzyżówkę tematyczną, której hasła dotyczyły Tłustego Czwartku i pączków. Dzięki tym ćwiczeniom uczniowie nie tylko doskonalili swoje umiejętności językowe, ale także poszerzali wiedzę o tradycjach związanych z tym dniem.🍩