Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Młynkowie

Zajęcia koła przyrodniczego przeznaczone są dla uczniów, którzy interesują się otaczającym światem i jego zagadkami. Podczas spotkań można  rozwijać ciekawość poznawczą i zainteresowania przyrodnicze poprzez samodzielne wykonywanie doświadczeń i obserwacji, zajęciach w terenie oraz poszukiwanie i zbieranie informacji. W roku szkolnym 2020/2021 zajęcia koła odbywają się w czwartki w godzinach 13.35 – 14.20.

W ŚWIECIE BAKTERII

Tym razem na zajęciach Koła Przyrodniczego poznawaliśmy królestwo bakterii. Mikroorganizmy te są tak małe, że w kropce kończącej to zdanie spokojnie zmieściłoby się ich tysiąc. To bardzo zróżnicowana grupa organizmów. Niektóre bakterie potrafią żyć bez tlenu, inne przeżyją nawet gotowanie, a jeszcze inne lodowate wody Arktyki. Po zapoznaniu się z budową oraz czynnościami życiowymi bakterii przyszedł czas na wykonanie ich modelu. Trójwymiarowa powierzchnia przekroju komórek bakteryjnych pozwoliła uczniom w sposób ciekawszy zapoznać się z ich budową i funkcjami. I przede wszystkim utrwalić wiadomości.

Tym razem na zajęciach Koła

BĄDŹMY EKO!

Kolejne zadanie w ramach projektu ekologicznego „Działamy z imPETem!” wykonane. W miesiącu lutym polegało ono na rozkodowaniu ukrytych w karcie pracy haseł. Uczniowie poradzili sobie wzorowo z wcale nie łatwym zadaniem. Rozszyfrowane hasła zachęcają nas do bycia eko i pamiętania o zasadach prawidłowego postępowania ze zużytymi butelkami PET.

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

POZNAWANIE ŚWIATA ZA POMOCĄ WZROKU

Kolejne doświadczenie bardzo kolorowe i efektowne, które wykonywaliśmy w minionym tygodniu na zajęciach koła przyrodniczego to uzyskiwanie barw. Przy użyciu prostych przedmiotów: mazaka, szklanki, bibuły i octu przeprowadziliśmy eksperyment rozszczepienia barw.

 

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

NASZE NOWOROCZNE EKO – POSTANOWIENIA

Noworoczne postanowienia – mamy je wszyscy. W 2021 roku do naszej listy warto dodać takie, które pomogą naszej planecie. W ramach projektu ekologicznego „Działamy z imPETem!” uczniowie klasy 6a na zajęciach Koła przyrodniczego tworzyli, posługując się narzędziami TIK, noworoczne eko – postanowienia. Jeśli nie sporządziliście jeszcze listy swoich postanowień noworocznych, zerknijcie poniżej – macie tam podpowiedzi, jak stać się prawdziwymi przyjaciółmi Ziemi.

ZAKŁADAMY HODOWLĘ KRYSZTAŁÓW

Chyba każdy z nas zachwyca się kryształami. Do najbardziej znanych należy diament. Jest najtwardszym naturalnie występującym minerałem na Ziemi. Robi się z niego biżuterię, ale jest również wykorzystywany do produkcji narzędzi. Kryształy powstają podczas procesu zwanego krystalizacją. W naturze ten proces często ma miejsce, gdy ciecze zaczynają stygnąć. W warunkach domowych możemy wykorzystać metodę krystalizacji z roztworu nasyconego. Na zajęciach Koła przyrodniczego postanowiliśmy założyć hodowlę kryształów. Do wysokiego naczynia wlaliśmy ciepłą wodę i rozpuściliśmy w niej cukier. Następnie w naczyniu umieściliśmy sznurek, tak aby był zanurzony w naszym roztworze. Pozostało nam cierpliwie poczekać, aż nasze kryształy wytrącą się :D

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

UCZYMY SIĘ PRZEZ DOŚWIADCZENIA

Jak nadmuchać balon octem i sodą? Oto jeden z naukowych sposobów na to, jak zrobić to bez wysiłku. Podczas zajęć on-line koła przyrodniczego uczniowie obserwowali reakcję chemiczną jaka zachodzi pomiędzy sodą i octem. W wyniku połączenia substancji wytworzył się tlenek węgla IV znany także jako dwutlenek węgla, a balon pod wpływem zachodzącej reakcji sam się pompuje. Koniecznie spróbujcie sami 🙂

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

CO WIESZ O SZKIELECIE?

Głównym elementem budulcowym szkieletu człowieka jest tkanka kostna. Szkielet dorosłego człowieka składa się z 206 kości. U dzieci liczba ta jest większa (ze względu na dużą liczbę miejsc kostnienia), a u ludzi starszych może być mniejsza (ze względu na zrastanie się kości). Po co nam kości? Kim byśmy byli bez kości – meduzą, galaretką, kropką? Co to takiego miednica i co chronią żebra? Gdzie położone są poszczególne kości? Na takie pytania szukali odpowiedzi uczniowie klasy VI a zgłębiając tajemnice układu szkieletowego człowieka.

SZALONA PIANA

Szybkość i efektywność zachodzenia reakcji uczniowie zbadali podczas kolejnych zajęć koła przyrodniczego. Szóstoklasiści przygotowali bardzo widowiskowe doświadczenie z udziałem drożdży piekarskich. Najpierw zapoznali się z instrukcją jego wykonania, a potem przygotowali potrzebne składniki. Uczniowie wyprodukowali „pastę dla słonia” gęstą pianę i to bez mieszania! W każdym małym pęcherzyku wytworzonej piany znajdował się tlen. To drożdże sprawiły, że powstało jej tak wiele, w tak krótkim czasie. Drożdże działają jak „pracowity pomocnik” przy rozkładzie wody utlenionej do tlenu i wody. Eksperyment łatwy i efektowny również do wykonania w domu!

Skip to content