Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Młynkowie

PEDAGOG RADZI!

Nowa sytuacja w jakiej się znaleźliśmy w związku z pandemią koronawirusa dotyczy nas wszystkich. Martwimy się o zdrowie nasze i bliskich, ale przede wszystkim musieliśmy odnaleźć się w nowej rzeczywistości i dostosować się do koniecznych ograniczeń wprowadzonych przez rząd na obywateli. Z dnia na dzień ograniczona została nasza swoboda, możliwość spotykania się w większych grupach, restauracjach, pubach, ośrodkach kultury. Sytuacja ta może z jednej strony może powodować radość w związku ze zniesieniem przymusu chodzenia do szkoły, pracy, a z drugiej strony powodować negatywne skutki w postaci lęku, strachu, napięcia z powodu braku kontaktu z innymi ludźmi oraz zmianą rytmu dnia. Duży wpływ na nasz stan psychiczny mają media, które zalewają nas burzą informacyjną. W związku z natłokiem negatywnych informacji możemy poczuć lęk i niepokój. Wszystkie te reakcje są jak najbardziej naturalne, ale ich nadmiar może mieć negatywne skutki dla naszego organizmu.

W związku z tym mam dla Ciebie kilka wskazówek, które pomogą efektywnie funkcjonować w czasie pandemii:

  1. Kontaktuj się z innymi!

Rozmowa z ludźmi, którym ufasz może Ci pomóc! Mów o swoich przeżyciach i uczuciach. Częsty kontakt z rodziną, przyjaciółmi i znajomymi na pewno Ci pomoże.

  1. Miej dystans do informacji, które usłyszysz!

Bądź na bieżąco i korzystaj z informacji z zaufanych źródeł takich jak Ministerstwo Zdrowia, Sanepid, Światowa Organizacja Zdrowia, czy Polski Czerwony Krzyż.

Pamiętaj, nie wszystko, co usłyszysz o wirusie może być prawdą!

  1. Ogranicz czas związany z oglądaniem, słuchaniem niepokojących relacji w mediach!

Taka postawa przyczyni się do zmniejszenia zaniepokojenia i zdenerwowania.

  1. Wykorzystuj własne doświadczenia!

Pomyśl jakie własne umiejętności w przeszłości pomogły Tobie poradzić sobie w trudnych, problemowych sytuacjach. Wykorzystaj je, aby radzić sobie z emocjami podczas pandemii.

  1. W zdrowym ciele zdrowy duch!”

Zachowaj zdrowy styl życia! Pamiętaj o odpowiedniej diecie, śnie oraz ćwiczeniach ruchowych. Podczas wysiłku fizycznego uwalniają się endorfiny tzw. hormony szczęścia.

Nauczanie w domu – wskazówki dla rodziców oraz uczniów

Nauczanie w szkole zostało zawieszone z powodu zagrożenia epidemicznego. Znaleźliście się w nowej dla Was sytuacji. Macie mnóstwo pytań i wątpliwości dotyczących procesu nauczania. Przygotowaliśmy dla Was kilka porad i wskazówek ułatwiających odnalezienie się w tej sytuacji.

W jaki sposób zorganizować dzieciom optymalne warunki do nauki w domu?

Bardzo ważnym elementem zapewniającym dziecku poczucie bezpieczeństwa jest stały rytm funkcjonowania. Ponieważ w ostatnim czasie ten element jest zaburzony, zadaniem rodziców i nauczycieli jest wprowadzenie powtarzalnego planu dnia. Powinien on uwzględniać stałe pory wstawania i chodzenia spać, posiłków, stały czas na naukę i odpoczynek. Dlatego tak ważne jest, by ustalić plan dnia, który w sposób jasny i czytelny dla dziecka będzie organizował jego funkcjonowanie. Tylko w ten sposób możliwe będzie realizowanie nauki w domu.

Oto kilka praktycznych wskazówek, dotyczących warunków i organizacji nauki dziecka w domu:

Plan działania:

  1. Dopilnujcie, by dziecko wstawało o stałej porze (rannej).

  2. Planujcie z dziećmi ich dzień. Pamiętajcie o właściwych proporcjach czasu nauki

i odpoczynku.

  1. Ustalcie z dzieckiem godziny, w których będzie uczyło się i odrabiało lekcje.

  2. Określcie: czego dzieci mają się nauczyć (przedmiot, zakres materiału), ile czasu im to zajmie, jakie materiały powinno zgromadzić, by zacząć naukę (np. zeszyt, książkę, wydrukować zadanie, otworzyć stronę w e-podręczniku).

  3. Wyznaczajcie przedział czasowy (od – do), w którym dzieci będą się uczyły.

  4. Starajcie się trzymać określonych terminów.

  5. Sporządźcie rozkład zajęć uwzględniający czas na naukę, rozrywkę.

  6. Pamiętajcie o przerwach relaksacyjnych (ale nie dłuższych niż 15 minut – odprężają rękę, wzrok).

  7. Podzielcie wspólnie materiał do nauki na partie: zróbcie grafik – zapisujcie bieżące zadania do wykonania i terminy ich realizacji. Grafik umieścić w widocznym miejscu.

Odznaczajcie zrealizowane zadania – to bardzo motywuje, bo jest wizualnym odzwierciedleniem wykonanej pracy!

  1. Nie zapominajcie o aktywności ruchowej, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mózgu.

Komfort pracy:

  1. Przygotujcie stałe miejsce do pracy.

  2. Dbajcie o to, by w miejscu nauki nie było zbyt wielu rzeczy, które mogą dzieci rozpraszać.

  3. Przed rozpoczęciem nauki wywietrz pokój.

  4. Zadbajcie o miłą atmosferę, pozbawioną pośpiechu, nerwowości

W jaki sposób motywować dziecko do systematycznej nauki w warunkach domowych?

Dziecko będzie się pilnie uczyć tylko wtedy, gdy będzie mu to sprawiać przyjemność

oraz gdy będzie przekonany, że jest mu to potrzebne. Jak zatem zachęcić dziecko

do nauki? Przede wszystkim porozmawiaj z dzieckiem, dlaczego i po co musi codziennie się uczyć. Uświadom, że jego systematyczna praca będzie zweryfikowana przez nauczycieli.

Kilka dodatkowych wskazówek, które pomogą motywować dziecko do pracy:

  1. Traktuj naukę dziecka, jako rzecz świętą. Nie przerywaj mu, nie wołaj do telefonu, wyłącz wszelkie źródła dźwięku.

  2. Zarządź, że wszystkie dzieci uczą się w tym samym czasie. Niech żadne wtedy nie ogląda telewizji i nie gra na komputerze. To podstawowy błąd rodziców, aby pozwolić, by jedno z dzieci się bawiło, gdy drugie się uczy.

  3. Naucz dziecko traktować naukę jak wyzwanie. Pokazuj mu, jak wartościowe jest robienie czegoś, czego jeszcze nigdy się nie robiło, a co wydaje się trudne.

  4. Chwal dziecko po każdej przerobionej partii materiału. Doceniaj prawdziwy wysiłek i trud oraz konsekwencję dziecka.

  5. Wpajaj mu pogląd, że mądrość to coś, nad czym trzeba pracować.

  6. Nie wyręczaj dziecka w odrabianiu lekcji. To bardzo ważne. Kiedy prosi o pomoc, nie podawaj mu gotowych rozwiązań, ale jedynie na nie naprowadź, udziel wskazówek, wyjaśnij wątpliwości. Zachęć do samodzielności. Samodzielnie rozwiązane zadanie może dostarczyć dziecku dużej satysfakcji, wzmacnia w nim również poczucie, że jest w stanie poradzić sobie z trudnościami.

  7. Podkreślaj sukcesy, zamiast braków. Jeśli dziecko ma problemy z jednym przedmiotem, zachęć je, by na lodówce pojawiła się kartka: „Co już umiem”. Codziennie przed snem zapiszcie na niej to, czego dziś dziecko się nauczyło. Zwróć uwagę dziecka, jak szybko kartka się zapełniała, o ile stał się mądrzejszy przez kilka dni.

  8. Wspierająca postawa rodzica, konsekwentne przestrzeganie stałych pór w planie dnia dziecka, jasno sprecyzowane oczekiwania wobec niego w sytuacji nauki poza szkołą mogą ułatwić dziecku przystosowanie się do tej nowej sytuacji.

WSKAZÓWKI DLA UCZNIÓW

Drodzy Uczniowie!

Zajęcia w szkołach zostały zawieszone. Sposób pracy Waszej i Waszych nauczycieli wygląda zupełnie inaczej, a rodzice bardzo Was wspierają i pomagają wdrożyć się w system kształcenia na odległość.

Jak się uczyć?

Oto kilka zasad efektywnej nauki.

  1. Przewietrz pokój, w którym będziesz się uczył.

  2. Zrób porządek na biurku. Posprzątaj to, co znajduje się na wierzchu, co rozprasza Twój wzrok.

  3. Rozpisz, czego musisz się nauczyć i ile chcesz, żeby zajęło Ci to czasu. Jeżeli tego nie zrobisz, możliwe, że Twoja nauka będzie rozciągać się w nieskończoność.

  4. Ucz się przy naturalnym świetle, a po zmroku przy żarówkach o ciepłej barwie.

  5. Siedź prosto, przy biurku.

  6. Rób sobie przerwy. Dobrze uczyć się przez 30 – 45 minut. Potem zrób sobie 5 -15 minutową przerwę.

  7. Ruszaj się! Ruszaj się w trakcie przerwy, by pobudzić krążenie. Wystarczy kilka prostych ćwiczeń: wymachy rąk, przysiady, pajacyki. Po niewielkim wysiłku wraca się do nauki z większą ilością energii.

POSTAWA PRZY BIURKU

Po kilkunastu dniach siedzenia przy biurku czy też z laptopem na kolanach na pewno bolą Was już plecy. Nie potraficie znaleźć dla siebie odpowiedniej pozycji do siedzenia, ciągle się wiercicie, a Wasze plecy są twarde jak głazy. Z powodu napięcia pleców i bólu nie możecie skupić się na pracy? Ważna w tym momencie jest prawidłowa pozycja siedząca.

Konsekwencje nieprawidłowej postawy podczas siedzenia:
wzmożone napięcie w barkach
ból i zawroty głowy
sztywność mięśni i stawów
ograniczenia ruchomości
wady postawy – garbienie się, skolioza, odstające łopatki, wystający brzuch, nadmiernie spłycony lub pogłębiony łuk w odcinku lędźwiowym, koślawe kolana
płytszy oddech
zaburzenia widzenia
szumy w uszach
rozdrażnienie i spadek koncentracji
mniejsza wydajność naszej nauki
obrzęki nóg
osłabienie mięśni dna miednicy
ból w nadgarstkach, uczucie mrowienia, zaburzenia czucia lub zimne dłonie
zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa
większa podatnością na urazy i przeziębienia.

Korzyści prawidłowej pozycji siedzącej:

  • równomierne napięcie mięśni po obu stronach ciała i optymalne obciążenie wszystkich struktur w obrębie kręgosłupa – stawów, więzadeł, krążków międzykręgowych oraz wszystkich 34 kręgów.

  • pomaga zachować ładną sylwetkę i oddychać pełną piersią gwarantując dostarczenie odpowiedniej ilości tlenu do mózgu .To z kolei ma wpływ na poprawę koncentracji i wydajności pracy (czyli robisz więcej w krótszym czasie i mniej się przy tym męczysz).

  • Prawidłowa postawa z otwartą klatką piersiową i lekko uniesioną głową pomaga także lepiej radzić sobie ze stresem! Ma bowiem wpływ na poziom hormonów – większe wydzielanie adrenaliny (hormon odwagi), a mniejsze kortyzolu (hormon stresu).

  • Jeśli więc spędzasz dużo czasu w pozycji siedzącej, warto wytworzyć sobie nawyk prawidłowej postawy. W tym celu zeskanuj i skoryguj swoje ciało krok po kroku od stóp do głowy zgodnie z poniższą ściągą.

Higiena pracy przy komputerze – zalecenia:

  • Korzystaj z przerw. Nie spędzaj ich przed monitorem, najlepiej jest wstać i poruszać się trochę. Dobrze jest wtedy zamknąć oczy na jakiś czas lub popatrzeć na coś zielonego – ten kolor wpływa kojąco na zmęczone źrenice.

  • Ustaw optymalną dla danego monitora (i karty graficznej) rozdzielczość. Jeśli chodzi o częstotliwość odświeżania, lepiej nie schodzić poniżej 85Hz.

  • Zadbaj o regularne wietrzenie pomieszczenia – o ile nie znajduje się w nim klimatyzacja

  • Staraj się utrzymywać wyprostowaną sylwetkę (kąt 90 stopni), ręce wygodnie opieraj o blat biurka.

  • Głowę powinno się trzymać prosto, nadmierne odchylenia do przodu lub do tyłu mogą spowodować uciążliwe bóle mięśni.

  • Przy pracy z laptopem (zwykle mało wygodnej) zaleca się ustawienia go na biurku, a nie na kolanach. Dodatkowo warto podłączyć osobne peryferia – myszkę i klawiaturę.

  • Dbaj o oczy. Postaraj się raz na jakiś czas je zamknąć, by odpoczęły. Dobrym pomysłem jest też odrywanie wzroku od monitora raz na jakiś czas i spoglądanie gdzieś w dal.

  • Jeśli twoja praca wymaga od ciebie długotrwałego używania komputera, w czasie wolnym wybierz inne aktywności, nieangażujące wzroku.

A może właśnie książka?

Wielu rodziców ma problem dotyczący czytania. Często słyszymy, że dzieci nie chcą czytać, wolą obejrzeć ekranizację, sięgnąć po streszczenie lub w ogóle nie chcą nawet wziąć książki do ręki. Takie negatywne nastawienie u dzieci często wynika z błędów popełnianych przez rodziców. Aktualnie w dobie kształcenia na odległość gdy wszystkie dzieci i wielu rodziców cały czas spędza w domu warto pochylić się nad tym problemem i spróbować z nim powalczyć 😉

Oto kilka ważnych rad, które sprawią, że dzieci zaczną chętnie czytać:

1. Wzór do naśladowania. Rodzice powinni dawać dzieciom przykład, sami dużo czytać, rozmawiać o książkach.
2. 
Czas czytania. Nie wymagajmy od dziecka, aby spędziło z książką pół dnia. Dzieci mają inne możliwości koncentracji niż dorośli. Zachęćmy dziecko, aby czytało kwadrans dziennie, ale za to regularnie. Jeśli nie będzie czuło przymusu, a książka wciągnie, może samo z siebie będzie czytało dłużej.
3. 
Szacunek do książek. Nauczmy dzieci szacunku do książek Okładajmy czytane książki, zwracajmy uwagę na pozaginane rogi. Jeśli dziecko będzie widziało u dorosłych szacunek do książek, będzie czuło, że są one ważne.
4. 
To co podobało się rodzicom, nie musi podobać się dzieciom. To bardzo ważna zasada. W doborze literatury idźmy z duchem czasu. To, że mamie podobała się „Ania z Zielonego Wzgórza”, nie znaczy, że córka także się nią zachwyci. Wręcz przeciwnie, może wybierze fantastykę lub inny rodzaj książek. Nie krytykujmy dziecięcych wyborów i gustów.
5. 
Pomóżmy dziecku. Jeśli mamy dziecko dyslektyczne, które czyta bardzo wolno, podczas czytania warto wspomóc się audiobookiem. Wówczas dziecko szybciej przebrnie przez książkę i będzie mu zdecydowanie łatwiej.
6. 
Jeśli nie książka, to co? Zachęćmy dzieci do czytania kolorowych czasopism dla dzieci lub komiksów, w których jest mniej tekstu, więc łatwiej jest je przeczytać.
7. 
Od deski do deski? Nie! Nie zmuszajmy dziecka, aby czytało książkę w całości. Pamiętajmy, że dzieci także mają swój gust i książka może je nudzić lub się nie podobać.
8. 
Razem raźniej. Czytajmy razem z dziećmi, możemy samemu przeczytać stronę, a potem dziecko kolejną lub z podziałem na role. Niech czytanie będzie wspólna zabawą.
9. 
Cierpliwość. Bądźmy cierpliwi. Kiedy dziecko czyta, nie poganiajmy, nie podpowiadajmy słów, gdyż takim zachowaniem pokazujemy dziecku, że potrafimy czytać lepiej i szybciej, co może je zniechęcić.
10. 
Domowa biblioteczka. Powinna być w każdym domu, ważne, aby znalazły się w niej książki dla dzieci i dla rodziców. Oczywiście powinna być różna tematyka, aby każdy znalazł coś dla siebie.
11. 
Rozmowa o książce. Przeczytajmy tę samą książkę, co dziecko, aby mieć z nim wspólny język i móc o niej porozmawiać.
12. 
Ekranizacja książek. Pozwólmy dzieciom obejrzeć ekranizację książki, nie upierajmy się, że musi ją najpierw przeczytać, gdyż przymusem nie zachęcimy. Za to, być może, gdy dziecko zachwyci się filmem, z chęcią samo sięgnie po książkę. Oczywiście nie może to być zwolnienie od czytania lektur szkolnych.
13. 
Gry planszowe i komputer. To kolejny sposób, ab zachęcić dziecko do czytania, zwłaszcza w pierwszym etapie, gdy sprawia to jeszcze sporą trudność. Przecież nie zaczynamy czytania od zdań, a od słów. A na początku najłatwiej zachęcić poprzez zabawę, czyli gry edukacyjne, planszowe czy nawet gry komputerowe, wspomagające naukę czytania.

Takich rad można napisać pewnie jeszcze wiele, ale pamiętajmy, że każdy jest inny. To, co jednego zachęci, inną osobę może zniechęcić. Mimo wszystko warto próbować i poprzez rozmowę i obserwację, znaleźć sposób, który będzie dopasowany do naszego dziecka i być może obudzi w nim pasję czytania.



Opracowano na podstawie źródeł:

https://egaga.pl/16-pomyslow-zachecic-dziecko-czytania/

https://gosiazimniak.pl/nie-sama-praca-zalety-czytania-ksiazek/


CLASSROOM – ODDAWANIE ZADAŃ