SCENARIUSZ LEKCJI Z PEDAGOGIEM SZKOLNYM
Temat lekcji: Uczymy się tolerancji.
Czas trwania zajęć: 45 minut
Klasa: V
Cel ogólny:
- kształtowanie u uczniów postaw akceptacji i tolerancji oraz poszanowania praw innych.
Cele operacyjne – uczeń powinien:
- być wrażliwym na odmienność innych postaw,
- umieć przezwyciężać uprzedzenia, przesądy,
- unikać nietolerancyjnych zachowań,
- rozumieć pojęcie tolerancji i potrafić je zdefiniować,
- uświadomić sobie znaczenie tolerancji i konsekwencje jej braku,
- rozbudzić twórcze myślenie,
- ćwiczyć umiejętność prowadzenia kulturalnej dyskusji
Metody pracy:
– praca indywidualna, praca z całą klasą, dyskusja, burza mózgów.
Pomoce dydaktyczne:
Karty pracy z krzyżówką, tablety, tablica interaktywna.
PRZEBIEG LEKCJI
- Wprowadzenie:
- Powitanie uczniów i sprawdzenie listy obecności.
- Nauczyciel rozdaje krzyżówki uczniom, które uczniowie rozwiązują indywidualnie. Hasło z krzyżówki jest tematem lekcji.
- Zapoznanie uczniów z tematem lekcji.
- Nauczyciel wspólnie z uczniami określa cele lekcji.
- Rozwinięcie:
- Nauczyciel pyta uczniów, co oni rozumieją pod hasłem Uczniowie zapisują swoje pomysły na tablicy interaktywnej, tworząc mapę myśli.
- Po stworzeniu mapy myśli dotyczącej hasła tolerancja, nauczyciel rozdaje uczniom tablety. Zadaniem każdego z uczniów jest wyszukanie w sieci odpowiedniego wyjaśnienia tego hasła. Wybrani uczniowie czytają samodzielnie wyszukane objaśnienia tego hasła oraz podają ich źródło.
- Następnie nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy, rozdaje arkusze szarego papieru oraz pisaki. Grupy 1 i 3 wypisują na tych arkuszach wszystkie znane z życia zachowania nietolerancyjne, a grupy 2 i 4 wszystkie znane zachowania tolerancyjne. Po wykonaniu tego zadania (po 10 minutach) liderzy grupy prezentują swoje prace na forum klasy, a nauczyciel wspiera ich interpretację.
- Po prezentacji prac nauczyciel odtwarza film z portalu youtube.com pt. „Urodziny Maćka, czyli krótka historia o tolerancji”.
- Po projekcji filmu nauczyciel wraz z uczniami dokonuje jego interpretacji.
- Podsumowanie i zakończenie:
- Nauczyciel dokonuje podsumowania zajęć poprzez zadawanie pytań:
- Co było tematem dzisiejszej lekcji?
- Co najbardziej zapamiętali uczniowie z lekcji?
- Dlaczego tak ważne jest bycie tolerancyjnym?
- Nauczyciel dziękuje uczniom za aktywność na lekcji.
- Pożegnanie uczniów.