Scenariusz lekcji języka polskiego z wykorzystaniem TIK.
- Imię i nazwisko – Wiesława Maćkowiak
- Przedmiot – język polski
- Klasa – IIIb
- Planowany temat. „Elegia miasteczek żydowskich” Antoniego Słonimskiego-
poetyckim głosem o Zagładzie. Czy możemy to zmienić…?
- Treści z podstawy programowej realizowane na lekcji:
Uczeń:
- odbiera komunikaty pisane, mówione, w tym nadawane za pomocą środków
audiowizualnych – rozróżnia informacje przekazane werbalnie oraz zawarte
w dźwięku i obrazie;
- wyszukuje w wypowiedzi potrzebne informacje oraz cytuje odpowiednie
fragmenty tekstu;
- rozpoznaje intencje wypowiedzi;
- samodzielnie dociera do informacji – w książkach, prasie, mediach elektronicznych oraz w wypowiedziach ustnych;
- opisuje odczucia, które budzi w nim dzieło;
- świadomie, odpowiedzialnie, selektywnie korzysta (jako odbiorca i nadawca)
z elektronicznych środków przekazywania informacji, w tym z Internetu;
- rozpoznaje problematykę utworu;
- charakteryzuje postać mówiącą w utworze;
- przedstawia propozycję odczytania konkretnego tekstu kultury i uzasadnia ją;
- uwzględnia w interpretacji potrzebne konteksty, np. biograficzny, historyczny;
ze zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i ich przeciwieństw oraz określa postawy z nimi związane, np. patriotyzm-nacjonalizm, tolerancja-nietolerancja, piękno-brzydota, a także rozpoznaje ich obecność w życiu oraz w literaturze i innych sztukach;
- dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych,
religijnych, etycznych, kulturowych i w ich kontekście kształtuje swoją tożsamość;
- Cele lekcji:
– uczeń przypomni sobie pojęcie „ elegii”, „ Holokaustu’;
– uczeń zapozna się z tekstem Antoniego Słonimskiego „ Elegia miasteczek żydowskich;
– uczeń zapozna się z niektórymi zwyczajami charakterystycznymi dla kultury żydowskiej;
– uczeń przypomni sobie teksty literackie omawiane na lekcjach j. polskiego, których bohaterami były osoby pochodzenia żydowskiego;
– uczeń dokona interpretacji utworu poetyckiego ze zwróceniem uwagi na podmiot liryczny, sytuację liryczną ukazaną w wierszu;
– uczeń wymieni lub rozpozna symbole charakterystyczne dla kultury żydowskiej;
– uczeń podsumuje problematykę omawianych na lekcjach tekstów, których bohaterami byli Żydzi;
– uczeń uświadomi sobie rolę poszanowania i szacunku względem innych kultur
oraz zwróci uwagę na problem antysemityzmu, nietolerancji;
- Metody i formy organizacyjne pracy uczniów:
– rozmowa dydaktyczna;
– praca z tekstem;
– pokaz;
– elementy dyskusji;
– ćwiczenia praktyczne;
- Środki dydaktyczne, materiały i urządzenia wykorzystane na lekcji:
– prezentacja multimedialna „ Kultura żydowska”;
– tekst wiersza Antoniego Słonimskiego „ Elegia miasteczek żydowskich”;
– piosenka „ Elegia miasteczek żydowskich” Antoniny Krzysztoń- w przypadku dysponowania czasem na lekcji;
- Przebieg zajęć:
- Przypomnienie utworów omawianych na lekcjach j. polskiego, których bohaterami byli Żydzi.
- Zwrócenie uwagi na tytuł wiersza- przypomnienie pojęcia „ elegia”.
- Odczytanie wiersza A. Słonimskiego. W trakcie prezentacji- pokaz multimedialny dotyczący żydowskich miasteczek, scen z życia społeczności żydowskiej. ( TIK)
- Interpretacja i analiza wiersza.
- Zaprezentowanie przez uczennicę prezentacji multimedialnej pt. „ Kultura żydowska”. (TIK)
- Umożliwienie uczniom wysłuchania piosenki Antoniny Krzysztoń będącej interpretacją wiersza A. Słonimskiego. ( TIK)
- Podsumowanie zajęć, podanie zadania domowego: „ Holokaust był tragedią nie tylko Żydów, ale też Polaków i polskiej kultury. Uzasadnij tę tezę w krótkiej wypowiedzi.”