Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Młynkowie

ROK SZKOLNY 2024/2025

Koło historyczne odbywa się w każdy czwartek od godziny 12.45 do 13.30 w sali numer 2. 

Celem koła historycznego jest rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu, zainteresowanie jego przeszłością. Doskonalenie umiejętności interpretacji tekstów źródłowych.  Rozwijanie myślenia historycznego zwłaszcza zdolności do globalnego ujmowania zjawisk politycznych, społecznych, kulturalnych.  Pogłębienie postaw historycznych; poszanowania tradycji i symboli narodowych. Kształtowanie umiejętności samodzielnej oceny wydarzeń historycznych.  Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach historycznych. Organizacja uroczystości historyczno – patriotycznych. 

Nauczyciel prowadzący zajęcia: p. Sylwia Rychlik

CZCIGODNY, DOSTOJNY KRÓLU BOLESŁAWIE CHROBRY

W tym roku obchodzimy 1000 lecie – Królestwa Polskiego. Z tej  wyjątkowej rocznicy uczniowie szkolnego koła historycznego przygotowali specjalne życzenia dla króla Bolesława Chrobrego, które podkreślają znaczenie jego panowania w historii Polski. Jest to gest uznania nie tylko dla jego osiągnięć, ale także dla wartości, które pozostawił po sobie – wartości państwowości, zjednoczenia i dążenia do wielkości. #1000koronacjiBolesławaChrobrego #MHP #PTH #1000KrólestwaPolskiego 

 

MONETA BĄDŹ BANKNOT Z WIZERUNKIEM BOLESŁAWA CHROBREGO

Za nami kolejne przedsięwzięcie  konkursu poświęcony Bolesławowi Chrobremu, pierwszemu królowi Polski. Uczniowie wzięli udział w zadaniu polegającym na zaprojektowaniu monety lub banknotu z wizerunkiem władcy. Spośród 14 prac jury wyłoniło trzy zwycięskie, które wyróżniały się zarówno pomysłowością, jak i nawiązaniem do historycznego kontekstu. Konkurs był doskonałą okazją do łączenia twórczości artystycznej z wiedzą o polskiej historii, a także do upamiętnienia postaci Bolesława Chrobrego.

#1000koronacjiBolesławaChrobrego #MHP #PTH #1000KrólestwaPolskiego 

PROJEKT 1000 – LECIE KRÓLESTWA POLSKIEGO

Uczniowie Koła Historycznego biorą udział w projekcie edukacyjnym „1000-lecie Królestwa Polskiego”. W ramach projektu wspólnie opracowali grę „Milionerzy” poświęconą pierwszemu królowi Polski, Bolesławowi Chrobremu. Zanim jednak rozpoczęli pracę nad grą, analizowali tekst źródłowy dotyczący koronacji króla oraz wyprawy św. Wojciecha do Prus. Zajęcia zakończyły się przygotowaniem wizerunku Bolesława Chrobrego. 

#1000koronacjiBolesławaChrobrego #MHP #PTH #1000KrólestwaPolskiego 

Poniżej link do naszej gry:

,,MUZUEUM W PUDEŁKU"

Nasza szkoła otrzymała na stałe ,,Muzeum w pudełku" postanowiliśmy na kole historycznym je przetestować. Zajęcia poświęcone były kulturze i tradycjom polskich Żydów, a ich głównym elementem była fabularyzowana gra narracyjna pt. „Miasteczko Malki”. 

Uczniowie  mieli okazję wcielić się w postać Antka – współczesnego 12-latka, który w niezwykły sposób przenosi się 100 lat w przeszłość. Trafia do miasteczka, typowego dla dawnej Polski, gdzie Polacy i Żydzi żyli obok siebie, tworząc wspólnotę opartą na różnorodności. W tej podróży towarzyszyła mu 11-letnia Malka, młoda Żydówka, która stała się jego przewodniczką po świecie dawnych tradycji, świąt, kuchni i codzienności życia w sztetlu.

Kotyliony – symbol narodowy.

W listopadzie na kole omawialiśmy historię Święta Niepodległości, w ramach kreatywnej pracy uczniowie przygotowali kokardy narodowe, zwane kotylionami, to symbol w barwach biało – czerwonych.

,,Żywe Powstanie 2024" 

Powstanie Wielkopolskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski, które miało miejsce na przełomie 1918 i 1919 roku. Było to zbrojne wystąpienie ludności Wielkopolski przeciwko Niemcom, które miało na celu wyzwolenie tego regionu z rąk niemieckich i przyłączenie go do odrodzonej Polski. Powstanie Wielkopolskie jest jedynym z powstań narodowych, które zakończyło się pełnym sukcesem – Wielkopolska została włączona do Polski bez większych strat terytorialnych. Nasi uczniowie włączyli się po raz kolejny w konkurs ,,Żywe Powstanie" organizowane przez Instytut Poznański. Każda praca jest wykonana indywidualnie w kategorii klas I – IV. 

BOHATERON X MŁODE GŁOWY

W miesiącu październiku na kole historycznym, omawialiśmy heroiczną walkę jaką w XX wieku musieli stoczyć Powstańcy Warszawscy. A wszystko dlatego, że w październiku po 63 dniach nastąpił upadek Powstania Warszawskiego, które rozpoczęło się 1 sierpnia 1944 roku o godzinie 17.00 wybiła godzina ,,W". Za pośrednictwem projektu oraz materiałów pozyskanych z BohaterON x Młode Głowy wysłuchaliśmy opowiadania ,,Tajemniczy Pamiętnik" opisujący historię małej Rozalii. Następnie przygotowaliśmy za pomocą kamieni polnych flagi Polski wraz z kotwicą, symbolem Polski Walczącej. Na zakończenie naszych zajęć o Powstaniu Warszawskim, stworzyliśmy żywą flagę Polski z kartek papieru, oddając hołd walczącym, jak również umieściliśmy wpis na stronie #dumnizpowstania.

PIRAMIDY EGIPSKIE

Piramidy są symbolem starożytnej cywilizacji egipskiej i stanowią istotny element dziedzictwa kulturowego. Przyciągają turystów z całego świata oraz są przedmiotem badań archeologicznych. Uczniowie staneli na wysokości zadania i przygotowali makiety piramid.

PISMO KLINOWE

Pismo klinowe to jedno z najstarszych znanych systemów pisma, które było używane w starożytnych cywilizacjach, głównie w Mezopotamii. Uczniowie na tabliczkach z plasteliny za pomocą wykałaczki, wyryli w swoje imię.

Skip to content