Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Młynkowie

Ciasteczka maślane po królewsku.

Z okazji zbliżających się świąt, postanowiliśmy na kole upiec ciasteczka maślane z akcentem świątecznym. Miłoszowi asystowała babcia, która dzielnie wspierała wnuka. Natomiast Antoni działał, z mamą Moniką i siostrą Marianną.

Przepis na ciasteczka:

1 całe jajko

200 gram masła

2 łyżki oliwy

szczypta soli

400 gram mąki

150 gram cukru pudru.

Z podanych składników wyrobić ciasto. Najlepiej je schłodzić. Po wyciągnięciu z lodówki, rozwałkować i wycinać ciasteczka. Pieczenie 9 minut 200 stopni, piekarnik ustawiamy na góra-dół. A więc do dzieła i smacznego.

Dzieci walczącej stolicy.

Rola dzieci w Powstaniu Warszawskim, ten temat towarzyszył nam podczas zajęć zdalnych. Antoni ,Anastazja oraz Miłosz  za pomocą krepy, bibuły oraz materiału, przygotowali własne opaski biało czerwone ze znakiem Polski Walczącej. Powstania Warszawskiego doświadczyły różne grupy wiekowe, w tym dzieci. Najmłodsi brali czynny udział  w Powstaniu będąc w ten sposób narażeni na niebezpieczeństwo.

Oto krótka historia, dzieci które były naocznymi świadkami Powstania Warszawskiego.

Od kuchni, czyli co jedli Powstańcy Warszawscy.

1 sierpnia 1944 roku, na jedną osobę przypadało,

500 g chleba

150g jarzyn

10 g mąki

50 g tłuszczu

25 g kawy i cukru.

Zastanawiacie się co jedli ? Z niełuskanych zbóż, zupę plujkę, którą mielono w młynku do kawy. Również z powodu braku mąki, wypiekano chleb z ziemniaków, natomiast z pokrzyw robiono napar. Uczniowie z niedowierzaniem słuchali, iż jadano mięso konia oraz psa. Gdy zapanował głód, przyrządzano pierogi z ziołami. Przepis na pierogi w linku poniżej. A nasi uczniowie, sami przekonali się ile to gram przypadło na jednego Powstańca Warszawskiego.

Co jedli Powstańcy warszawscy?

Stratygrafia – słodkie warstwy ziemi.

Anastazja, Miłosz oraz Antoni stali się archeologami. W zaciszu domowym przygotowali w słoiku, słodkie warstwy ziemi. Dało im to możliwość poznania pracy archeologa. Kto wie, może w przyszłości będą badaczami warstw ziemi. Dla archeologa bardzo ważna jest kolejność warstw. Każda warstwa powstaje powyżej wcześniejszej. To znaczy, że warstwy położne niżej są starsze (wcześniejsze), a warstwy położone wyżej są młodsze (późniejsze). Tak samo jest z zabytkami odkrywanymi w warstwach ziemi. Wyobraź sobie, że w warstwie położonej niżej archeolog znalazł stary garnek. W warstwie położonej wyżej znalazł za to starożytną monetę. Który zabytek będzie starszy? Na jasne, że garnek – przecież leżał w niższej warstwie ziemi 🙂

Nasze warstwy ziemi, to same słodkości, od serków waniliowych po kakao mamy z szafy 🙂

Poznajemy kroniki szkolne.

Uczniowie Szkolnego Koła Historycznego, zapoznali się z najstarszymi kronikami szkolnymi które mieszczą się w Izbie Patrona naszej szkoły. Nasze kroniki które poznali uczniowie są, napisane piórem oraz charakterystycznym pismem. Wieloletnią tradycją jest prowadzenie kroniki szkolnej. Gromadzone są w niej sprawozdania z uroczystości szkolnych, wydarzeń, spotkań z ciekawymi ludźmi. Umieszczane są w niej również zdjęcia uczniów i nauczycieli biorących udział w opisywanych wydarzeniach. My wspólnie oglądaliśmy kronikę szkolne od roku 1945 a zakończyliśmy w latach 80.XX wieku. Następnie udaliśmy się do Izby Patrona, aby przejrzeć współczesne kroniki naszej szkoły.

Akcja BohaterON – włącz historię!

BohaterON – włącz historię! Uczniowie w sposób twórczy i kreatywny upamiętniają i oddają cześć uczestnikom Powstania Warszawskiego oraz poznają historii Polski XX wieku. Nazwa BohaterON stanowi połączenie dwóch słów – polskiego „bohater” oraz angielskiego „ON”, czyli „włączyć”. Angielskie „ON”, zapożyczone z popularnego przymiotnika „on-off”, dosłownie włącza historię bohatera – film lub prezentację. Nazwa przedsięwzięci ma również sygnalizować chęć włączenia do świadomości społecznej wydarzeń realizowanych w celu promocji dziejów naszego narodu oraz historii ludzi żyjących w czasach drugiej wojny światowej i wykazujących się patriotyczną postawą – osób, które nie chciały zostać bohaterami i wcale się za nich nie uważają, ale narażając swoje zdrowie za walkę o ojczyznę, stały się wzorami do naśladowania. Za pośrednictwem tej akcji chcemy promować patriotyczne postawy i tożsamość narodową w Polsce a także tworzyć wspólnotę pamiętającą o historii naszego kraju i jego bohaterach przez cały rok. W tym celu tworzyliśmy pocztówki, listy bądź laurkę do wybranego Powstańca Warszawskiego. Nasza inicjatywa dała początek pięknego dialogu pokoleń

Pismo nieznane czy już poznane ?

​Pismo klinowe to najstarsze na świecie pismo obrazkowe. Powstało ono na Bliskim Wschodzie stworzone przez Sumerów. Uczniowie tworzą za pomocą pisma klinowego swoje imię i nazwisko. Zadaniem każdego ucznia jest stworzenie napisu i przekazanie go koledze bądź koleżance do odczytania. Uczniowie pracując w pełnym skupieniu opracowywali własne wiadomości do kolegi bądź koleżanki.

Strefa kreatywności – Godło Polski.

Szkolne Koło Historyczne podczas nauki zdalnej. Za pomocą komunikatora Meet, tworzyliśmy nasze Godło Polski. Zadanie okazało się dość, skomplikowane gdy musieliśmy porozumiewać się przez platformę komputerową. Oto nasze dzieła 🙂

Nauka poprzez zabawę.

10 listopada na kole zagraliśmy w Grę o Niepodległość online. Zadania okazały się dość skomplikowane, ale nasi dzielni uczniowie za pomocą “logiki" bez trudu rozwiązali większość zadań.