Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Młynkowie

Super Farmer – hodujesz zwierzęta, powiększasz stado, pomnażasz swój zysk!

Na kole historycznym, zagraliśmy w grę planszową Super Farmer! Gra, uczy planowania, myślenia strategicznego, cierpliwości i kalkulowania ryzyka. Każdy z nas hodował, króliki, świnki, krówki, konia i miał psa który strzegł stada. Lecz należało uważać, ponieważ w okolicy grasował lis i wilk, który mógł zabrać nasze wyhodowane stado. Reguły gry, oparte są na zasadach matematycznych, twórcą jest wybitny polski matematyk Karol Borsuk. Wszyscy zawodnicy, okazali się zwycięzcami.

Edukacyjny Zakątek Muzeum Archeologicznego w Poznaniu #będziedobrze.

Muzeum Archeologiczne w Poznaniu, przygotowało dla wirtualnych zwiedzających Dział Wystaw i Edukacji, pewnego typu wyzwanie, którego się podjęliśmy. Otóż każdy uczeń przygotowała małą pradziejową potrawę. Chcesz spróbować swoich sił kliknij w poniższy link. https://nowa.muzarp.poznan.pl/fotki/files/files/Edukacyjny%20zak%C4%85tek/Archeologiczne%20kulinaria_tekst_alternatywny.pdf

Serdeczne podziękowania dla mam oraz babć, które zawsze chętnie pomagają w naszych wirtualnych kulinariach.

Łączy nas Biało-Czerwona.

Na tekturowych krosnach, wykonywaliśmy flagę Polski. Już za kilka dni świętować będzie 1 maja – Święto Pracy, 2 maja Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej oraz 3 maja Święto Konstytucji 3 Maja. To doskonały czas na przygotowanie własnoręcznie wykonanej flagi. Zachęcamy do włączenia się w akcje #mojaflaga i wywieszenie flagi podczas świąt państwowych na swoim budynku mieszkalnym.

Żółte Żonkile.

Podczas zajęć on line, oglądaliśmy film pt: „Nie było żadnej nadziei. Powstanie w getcie warszawskim 1943” Na stronie Muzeum POLIN można znaleźć film o powstaniu w getcie warszawskim składa się z trzech spójnych części. Pierwsza  część– przedstawia sytuację Żydów w przedwojennej Warszawie oraz historię getta warszawskiego do momentu wybuchu powstania  w 1943 roku.

Sercem filmu jest pokazanie przebiegu powstania w getcie warszawskim 19 kwietnia 1943 roku, z uwzględnieniem motywów i racji postępowania poszczególnych bohaterów. Trzecia część to materiał pokazujący upamiętnienie polskich Żydów w przestrzeni współczesnego miasta Warszawy, na wystawie w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz obecny wygląd miejsc związanych z gettem warszawskim.

Zajączki wielkanocne z rękawiczki lateksowej.

Rękawice lateksowe wypełniamy watą – palec wskazujący, serdeczny oraz całą dłoń. Następnie związać rękawice. Pozostałe palce należy ukryć z tyłu i przykleić je taśmą bezbarwną. Na uszy można dodać pomponik, za pomocą białej kartki wycinamy oczy i malujemy czarnym markerem kropkę. Następnie za pomocą pomponika można zrobić nosek, a z folii aluminiowej wycinamy wąsy. Naszego zająca nakładamy na plastikowy kubek i zawiązujemy wstążkę dekoracyjną.

Hot News.

Każdy z Nas, ma ulubioną postać historyczną o której pamięta i się nią interesuje. Podczas zajęć on line, przygotowywaliśmy pierwszą stronę gazety historycznej. Faworytami na pierwszą stronę czasopisma okazał się Lech Wałęsa, Zawisza Czarny oraz Jadwiga Andegaweńska.

Paź, giermek, rycerz.

Nasi mali adepci, po pasowaniu na rycerza zyskali pas, ostrogi oraz tarczę. Owa tarcza pełniła funkcję nie tylko ochronną, lecz także reprezentacyjną. Na tarczy znajdował się herb, który był charakterystycznym znakiem rozpoznawczym danego rycerza. Herb był dziedzicznym elementem rodu rycerskiego.  Za pomocą tektury, farbek oraz nożyczek, nasi rycerze stworzyli własną tarczę.

Co jedli rycerze ?

Większość z nas, zastanawia się co jedzono podczas rycerskich biesiad? Otóż, jadano bardzo obficie i suto. Ale w naszej epoce rycerze zajadali serduszkowe ciasteczka, które sami przygotowali. Nasze wypieki, mają posłużyć podczas jutrzejszego pasowania na rycerza klasy V a. Po pasowaniu, paziów na rycerza odbędzie się biesiada, polowanie oraz kulig, tak jak w  epoce średniowiecza.

Sałatki historyczne.

Nasi kulinarni mistrzowie, przygotowali dla swoich domowników przepyszne sałatki, którym nadano nazwę historyczną. Anastazja przygotowała owocową sałatkę z banana i jabłka pod nazwą; sałatka Królowej Jadwigi. Antoni również z owoców takich jak kiwi, mandarynka oraz jogurtem naturalnym przyrządził sałatkę Pepina Małego. Natomiast Miłosz, stworzył owocowe szaleństwo z dodatkiem cytryny oraz winogrona i nazwał ją dumnie sałatką Wielkopolską. Ja natomiast, zachęcając uczniów do spożywania soczków owocowych przygotowałam BOMBE witaminową z marchewki, jabłka oraz banana.

Mozaika bizantyjska.

Anastazja za pomocą koralików przygotowała własną mozaikę dla swojej babci z okazji zbliżającego się święta Dnia Babci. Antoni z folii aluminiowej wykleił drobnymi elementami kształt klucza, pozostałość pokolorował na kolor złoty, czyli taki jaki panował w stylu bizantyjskim. Natomiast Miłosz ze skorupek od jajek stworzył drzewo. Zajęcia nasze, wspaniale działają na koncentrację uwagi i percepcje wzrokową.

Ciasteczka maślane po królewsku.

Z okazji zbliżających się świąt, postanowiliśmy na kole upiec ciasteczka maślane z akcentem świątecznym. Miłoszowi asystowała babcia, która dzielnie wspierała wnuka. Natomiast Antoni działał, z mamą Moniką i siostrą Marianną.

Przepis na ciasteczka:

1 całe jajko

200 gram masła

2 łyżki oliwy

szczypta soli

400 gram mąki

150 gram cukru pudru.

Z podanych składników wyrobić ciasto. Najlepiej je schłodzić. Po wyciągnięciu z lodówki, rozwałkować i wycinać ciasteczka. Pieczenie 9 minut 200 stopni, piekarnik ustawiamy na góra-dół. A więc do dzieła i smacznego.

Dzieci walczącej stolicy.

Rola dzieci w Powstaniu Warszawskim, ten temat towarzyszył nam podczas zajęć zdalnych. Antoni ,Anastazja oraz Miłosz  za pomocą krepy, bibuły oraz materiału, przygotowali własne opaski biało czerwone ze znakiem Polski Walczącej. Powstania Warszawskiego doświadczyły różne grupy wiekowe, w tym dzieci. Najmłodsi brali czynny udział  w Powstaniu będąc w ten sposób narażeni na niebezpieczeństwo.

Oto krótka historia, dzieci które były naocznymi świadkami Powstania Warszawskiego.

Od kuchni, czyli co jedli Powstańcy Warszawscy.

1 sierpnia 1944 roku, na jedną osobę przypadało,

500 g chleba

150g jarzyn

10 g mąki

50 g tłuszczu

25 g kawy i cukru.

Zastanawiacie się co jedli ? Z niełuskanych zbóż, zupę plujkę, którą mielono w młynku do kawy. Również z powodu braku mąki, wypiekano chleb z ziemniaków, natomiast z pokrzyw robiono napar. Uczniowie z niedowierzaniem słuchali, iż jadano mięso konia oraz psa. Gdy zapanował głód, przyrządzano pierogi z ziołami. Przepis na pierogi w linku poniżej. A nasi uczniowie, sami przekonali się ile to gram przypadło na jednego Powstańca Warszawskiego.

Co jedli Powstańcy warszawscy?

Stratygrafia – słodkie warstwy ziemi.

Anastazja, Miłosz oraz Antoni stali się archeologami. W zaciszu domowym przygotowali w słoiku, słodkie warstwy ziemi. Dało im to możliwość poznania pracy archeologa. Kto wie, może w przyszłości będą badaczami warstw ziemi. Dla archeologa bardzo ważna jest kolejność warstw. Każda warstwa powstaje powyżej wcześniejszej. To znaczy, że warstwy położne niżej są starsze (wcześniejsze), a warstwy położone wyżej są młodsze (późniejsze). Tak samo jest z zabytkami odkrywanymi w warstwach ziemi. Wyobraź sobie, że w warstwie położonej niżej archeolog znalazł stary garnek. W warstwie położonej wyżej znalazł za to starożytną monetę. Który zabytek będzie starszy? Na jasne, że garnek – przecież leżał w niższej warstwie ziemi 🙂

Nasze warstwy ziemi, to same słodkości, od serków waniliowych po kakao mamy z szafy 🙂

Poznajemy kroniki szkolne.

Uczniowie Szkolnego Koła Historycznego, zapoznali się z najstarszymi kronikami szkolnymi które mieszczą się w Izbie Patrona naszej szkoły. Nasze kroniki które poznali uczniowie są, napisane piórem oraz charakterystycznym pismem. Wieloletnią tradycją jest prowadzenie kroniki szkolnej. Gromadzone są w niej sprawozdania z uroczystości szkolnych, wydarzeń, spotkań z ciekawymi ludźmi. Umieszczane są w niej również zdjęcia uczniów i nauczycieli biorących udział w opisywanych wydarzeniach. My wspólnie oglądaliśmy kronikę szkolne od roku 1945 a zakończyliśmy w latach 80.XX wieku. Następnie udaliśmy się do Izby Patrona, aby przejrzeć współczesne kroniki naszej szkoły.

Akcja BohaterON – włącz historię!

BohaterON – włącz historię! Uczniowie w sposób twórczy i kreatywny upamiętniają i oddają cześć uczestnikom Powstania Warszawskiego oraz poznają historii Polski XX wieku. Nazwa BohaterON stanowi połączenie dwóch słów – polskiego „bohater” oraz angielskiego „ON”, czyli „włączyć”. Angielskie „ON”, zapożyczone z popularnego przymiotnika „on-off”, dosłownie włącza historię bohatera – film lub prezentację. Nazwa przedsięwzięci ma również sygnalizować chęć włączenia do świadomości społecznej wydarzeń realizowanych w celu promocji dziejów naszego narodu oraz historii ludzi żyjących w czasach drugiej wojny światowej i wykazujących się patriotyczną postawą – osób, które nie chciały zostać bohaterami i wcale się za nich nie uważają, ale narażając swoje zdrowie za walkę o ojczyznę, stały się wzorami do naśladowania. Za pośrednictwem tej akcji chcemy promować patriotyczne postawy i tożsamość narodową w Polsce a także tworzyć wspólnotę pamiętającą o historii naszego kraju i jego bohaterach przez cały rok. W tym celu tworzyliśmy pocztówki, listy bądź laurkę do wybranego Powstańca Warszawskiego. Nasza inicjatywa dała początek pięknego dialogu pokoleń

Pismo nieznane czy już poznane ?

​Pismo klinowe to najstarsze na świecie pismo obrazkowe. Powstało ono na Bliskim Wschodzie stworzone przez Sumerów. Uczniowie tworzą za pomocą pisma klinowego swoje imię i nazwisko. Zadaniem każdego ucznia jest stworzenie napisu i przekazanie go koledze bądź koleżance do odczytania. Uczniowie pracując w pełnym skupieniu opracowywali własne wiadomości do kolegi bądź koleżanki.

Strefa kreatywności – Godło Polski.

Szkolne Koło Historyczne podczas nauki zdalnej. Za pomocą komunikatora Meet, tworzyliśmy nasze Godło Polski. Zadanie okazało się dość, skomplikowane gdy musieliśmy porozumiewać się przez platformę komputerową. Oto nasze dzieła 🙂

Nauka poprzez zabawę.

10 listopada na kole zagraliśmy w Grę o Niepodległość online. Zadania okazały się dość skomplikowane, ale nasi dzielni uczniowie za pomocą “logiki" bez trudu rozwiązali większość zadań. 

Skip to content