Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Młynkowie

ROK SZKOLNY 2024/2025

Koło historyczne odbywa się w każdy czwartek od godziny 12.45 do 13.30 w sali numer 2. 

Celem koła historycznego jest rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu, zainteresowanie jego przeszłością. Doskonalenie umiejętności interpretacji tekstów źródłowych.  Rozwijanie myślenia historycznego zwłaszcza zdolności do globalnego ujmowania zjawisk politycznych, społecznych, kulturalnych.  Pogłębienie postaw historycznych; poszanowania tradycji i symboli narodowych. Kształtowanie umiejętności samodzielnej oceny wydarzeń historycznych.  Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach historycznych. Organizacja uroczystości historyczno – patriotycznych. 

Nauczyciel prowadzący zajęcia: p. Sylwia Rychlik 

,,MUZUEUM W PUDEŁKU"

Nasza szkoła otrzymała na stałe ,,Muzeum w pudełku" postanowiliśmy na kole historycznym je przetestować. Zajęcia poświęcone były kulturze i tradycjom polskich Żydów, a ich głównym elementem była fabularyzowana gra narracyjna pt. „Miasteczko Malki”. 

Uczniowie  mieli okazję wcielić się w postać Antka – współczesnego 12-latka, który w niezwykły sposób przenosi się 100 lat w przeszłość. Trafia do miasteczka, typowego dla dawnej Polski, gdzie Polacy i Żydzi żyli obok siebie, tworząc wspólnotę opartą na różnorodności. W tej podróży towarzyszyła mu 11-letnia Malka, młoda Żydówka, która stała się jego przewodniczką po świecie dawnych tradycji, świąt, kuchni i codzienności życia w sztetlu.

Kotyliony – symbol narodowy.

W listopadzie na kole omawialiśmy historię Święta Niepodległości, w ramach kreatywnej pracy uczniowie przygotowali kokardy narodowe, zwane kotylionami, to symbol w barwach biało – czerwonych.

,,Żywe Powstanie 2024" 

Powstanie Wielkopolskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski, które miało miejsce na przełomie 1918 i 1919 roku. Było to zbrojne wystąpienie ludności Wielkopolski przeciwko Niemcom, które miało na celu wyzwolenie tego regionu z rąk niemieckich i przyłączenie go do odrodzonej Polski. Powstanie Wielkopolskie jest jedynym z powstań narodowych, które zakończyło się pełnym sukcesem – Wielkopolska została włączona do Polski bez większych strat terytorialnych. Nasi uczniowie włączyli się po raz kolejny w konkurs ,,Żywe Powstanie" organizowane przez Instytut Poznański. Każda praca jest wykonana indywidualnie w kategorii klas I – IV. 

BOHATERON X MŁODE GŁOWY

W miesiącu październiku na kole historycznym, omawialiśmy heroiczną walkę jaką w XX wieku musieli stoczyć Powstańcy Warszawscy. A wszystko dlatego, że w październiku po 63 dniach nastąpił upadek Powstania Warszawskiego, które rozpoczęło się 1 sierpnia 1944 roku o godzinie 17.00 wybiła godzina ,,W". Za pośrednictwem projektu oraz materiałów pozyskanych z BohaterON x Młode Głowy wysłuchaliśmy opowiadania ,,Tajemniczy Pamiętnik" opisujący historię małej Rozalii. Następnie przygotowaliśmy za pomocą kamieni polnych flagi Polski wraz z kotwicą, symbolem Polski Walczącej. Na zakończenie naszych zajęć o Powstaniu Warszawskim, stworzyliśmy żywą flagę Polski z kartek papieru, oddając hołd walczącym, jak również umieściliśmy wpis na stronie #dumnizpowstania.

PIRAMIDY EGIPSKIE

Piramidy są symbolem starożytnej cywilizacji egipskiej i stanowią istotny element dziedzictwa kulturowego. Przyciągają turystów z całego świata oraz są przedmiotem badań archeologicznych. Uczniowie staneli na wysokości zadania i przygotowali makiety piramid.

PISMO KLINOWE

Pismo klinowe to jedno z najstarszych znanych systemów pisma, które było używane w starożytnych cywilizacjach, głównie w Mezopotamii. Uczniowie na tabliczkach z plasteliny za pomocą wykałaczki, wyryli w swoje imię.

Skip to content