Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Młynkowie

 

Zajęcia koła małego odkrywcy dla uczniów z klas I-III

w roku szkolnym 2021/2022

odbywają się w każdą środę od 12.35 do 13.20.

                         W zajęciach koła małego odkrywcy uczestniczy 36 uczniów z klas I-III. Zajęcia umożliwiają uczniom poznawanie otaczającego świata przez eksperymentowanie, obserwowanie i odkrywanie; uczenie dociekliwości i precyzji, dostrzegania zasad i analogii, wyrażania własnych myśli i uczuć na wiele różnych sposobów.

BIAŁA ZABAWA – SZTUCZNY ŚNIEG

Dzieci na kole małego odkrywcy chcą wszystko przetestować, poznać oraz zrozumieć jak to działa. Stale czegoś próbują, stawiają wyzwania grawitacji czy innym siłą działającym w naszym świecie. Ponieważ śniegu w tym roku u nas nie było za dużo, a nawet jeśli spadł, to praktycznie po chwili zamieniał się w kałużę na ulicy czy chodniku. W pewnym momencie przestaliśmy już wypatrywać przez okno białych płatków i zimowego puchu. W związku, z tym postanowiliśmy stworzyć go samodzielnie w szkole, gdzie bez większego wysiłku i brudzenia się otrzymaliśmy sporą ilość sztucznego śniegu i dużą dawkę dobrej zabawy!

WYBUCHAJĄCY WULKAN – DOŚWIADCZENIE CHEMICZNE

Jak zrobić wulkan z sody i octu? Oto prosty eksperyment, którego efekty są naprawdę zachwycające. Przeprowadźcie go i podziwiajcie spektakularny wybuch. Eksperymenty dla dzieci to wspaniała zabawa, a stworzenie własnego wulkanu z pewnością na długo zostanie w pamięci.


ZABAWA KREATYWNA – SLIME

Masz ochotę na kolejny eksperymenty?

Tworzenie kolorowego slime’a jest niesamowite!

Slime’y służą przede wszystkim zabawie, ale też wyciszają, uczą koncentracji i cierpliwości (musisz nauczyć się co z czym działa, a co nie), pobudzają kreatywność (wykorzystanie różnych materiałów i testowanie kolejnych rozwiązań), skłaniają do pracy zespołowej (można razem robić slime’y; uczymy się tej sztuki od innych), ale uczą też odpowiedzialności (przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, sprzątanie, które po zrobieniu slime’a wymaga dokładności). Dzięki temu, możesz odkryć w sobie naukową pasję.

Eksperyment Ciecz nienewtonowska

Ciecz nienewtonowska to masa niezwykła, wydaje się magiczna, a tak naprawdę to czysta fizyka. Świetne doświadczenie i ćwiczenie manualne, wpływające na integrację sensoryczną. Nadaje się do zabawy a pod wpływem nacisku zamienia się w ciało stało. Gdy mocno ugniatamy, naciskamy lub… odpowiednio stawiamy stopy i chodzimy.

 

Eksperyment Skittles tęcza na talerzu

Jak powstaje tęcza, jak mieszają się barwy, czy jedzenie jest sztucznie barwione? Dzieci każdego dnia zadają tysiące pytań. Dziś prezentujemy prosty i szybki eksperyment, który może być fajnym wprowadzeniem do dłuższej rozmowy o kolorach wokół nas.

Eksperyment Lampa lawa

Do wykonania naszej lampy lawy użyliśmy: oleju, wody z barwnikiem do jajek oraz tabletki musującej. Do szklanki wlewamy olej, w wodzie rozpuszczamy barwnik i wlewamy do szklanki z olejem. Następnie wrzucamy tabletkę musującą…i się zaczęło:)  Kiedy tabletka opada na dno, rozpuszcza się i powstają bąble, wrzuciliśmy kolejną i zabawa zaczyna się od początku. Polecamy super zabawa.

 

Niezwykła ciecz

Mieszanina mąki ziemniaczanej i wody jest przykładem cieczy nienewtonowskiej. Pod wpływem nacisku i ugniatania mieszanina zmienia swoje właściwości – robi się twarda i plastyczna. Pozostawiony w spoczynku płyn – przypomina zwykłą ciecz.

Doświadczenie wywołało zaciekawienie i wiele radości wśród dzieci.

 

Budowle małe i duże

 Zabawy konstrukcyjne rozwijają sprawność manualną oraz precyzję i koordynację ruchową. Dzieci tworzą konstrukcje z różnych materiałów, dzięki czemu rozwijają swoją kreatywność i wyobraźnię. Praca nad budowlą uczy koncentracji, skupienia oraz dostarcza dzieciom wiele radości i satysfakcji.

Wybuchający wulkan

Uczniowie klasy I a wykonali łatwe doświadczenie chemiczne, polegające na połączeniu wody, octu i sody oczyszczonej. Powstała piana, to bąble napełnione dwutlenkiem węgla, który powstał z reakcji kwasu i zasady. Wspaniały wybuch lawy dostarczył dzieciom dużo radości.

 

W trakcie nauki zdalnej uczniowie wykonywali liczne doświadczenia i eksperymenty w warunkach domowych. Jednym z doświadczeń było tworzenie mydlanych konstrukcji oraz malowanie mlekiem. Uczniowie badali właściwości  płynu do mycia naczyń i jego działanie na cząsteczki tłuszczu oraz w jaki sposób powstają bańki mydlane kuliste i półkuliste.

 

BALON DŹWIGAJĄCY SZKLANKI

Eksperyment przeprowadziliśmy 7 i 14 stycznia 2020r. Do obu szklanek wlaliśmy gorącą wodę. Po ogrzaniu się szklanek wylaliśmy wodę. W wyniku oziębienia szklanek, powietrze zawarte w nich również uległo ochłodzeniu i zmalało ciśnienie. W związku z tym ciśnienie powietrza w baloniku było większe i to spowodowało zassanie szklanek.

SZTUCZNY ŚNIEG

Na śnieg w tym roku nie można liczyć. Postanowiliśmy więc zrobić sztuczny.  Nie potrzeba wiele. Wystarczyło nam kilka pieluch jednorazowych i woda. To doświadczenie  dostarczyło nam wielu wrażeń sensorycznych i było okazją do miłej zabawy.

EKSPERYMENT – TĘCZA NA TALERZU

Jak powstaje tęcza, jak mieszają się barwy, czy jedzenie jest sztucznie barwione?   Na to pytanie odpowiedzieliśmy sobie 5 listopada 2019 r. Ten prosty i szybki eksperyment posłużył do omówienia zalet zdrowej żywności i minusów sztucznej przepełnionej barwnikami i cukrem.

WULKAN

Kolejnym eksperymentem był wulkan. Zajęcia odbyły się 1 i 15 października 2019 r. Do zbudowania stożka wulkanicznego użyliśmy masy solnej, którą obudowaliśmy szklane naczynie. Konstruowanie wulkanu to doskonała zabawa sensoryczna i wspaniały trening dla dłoni. Kiedy nasze wulkany były już gotowe, pięknie pomalowane, wsypaliśmy do środka krateru sodę spożywczą i powoli wlewaliśmy ocet. Nasz wulkan zaczął wrzeć… . W rzeczywistości to dwutlenek węgla, który powstał z reakcji octu (kwasu) z sodą (zasada).

W roku szkolnym 2020/2021 w zajęciach kółka uczestniczy 29 uczniów z kl. I – III. Zajęcia poświęcone są eksperymentom pozwalającym zrozumieć różne zjawiska i reguły przyrody, pogłębiają wiedzę uczniów oraz pozwalają poznawać świat poprzez użycie różnych zmysłów.

PIANKOWE MALOWANIE

Do zrobienia puchnącej farby wykorzystaliśmy: płynny klej, piankę do golenia, barwniki. Po wymieszaniu składników, dzieci za pomocą paluszków lub pędzli tworzyły własne dzieło malarskie. Zabawa z pianką dostarczyła dzieciom wielu nowych, ciekawych wrażeń sensorycznych.

 

WĘDRUJĄCA WODA

Za pomocą zwiniętych ręczników papierowych uczniowie połączyli puste naczynie ze szklankami wypełnionymi kolorową wodą. Następnie  obserwowali zmieniający się poziom wody w trzech szklankach. W przyrodzie efekt ten odgrywa ważną rolę w transporcie wody z korzeni do liści.

 

SAMOPOMPUJĄCY SIĘ BALON

Do  butelki wlewamy ocet,  a do balonika, przy użyciu lejka wsypujemy sodę oczyszczaną. Ostrożnie nakładamy balon na butelkę z octem. Teraz trzymamy  balon zamocowany na butelce, przechylamy tak by soda wsypała się do octu.
W wyniku reakcji chemicznej, wydziela się dwutlenek węgla, a balon zaczyna się sam pompować.

 

MALOWANIE KOLOROWĄ SOLĄ

Malowanie solą można wykorzystać do dekoracji lub do tworzenia pięknych barwnych obrazków. To bardzo atrakcyjna zabawa plastyczna dla młodszych dzieci. Zobaczcie jakie to proste i efektowne, a radość dzieci i doznania sensoryczna będą dodatkową atrakcją.

 

Skip to content