Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Młynkowie

Niezwykła ciecz

Mieszanina mąki ziemniaczanej i wody jest przykładem cieczy nienewtonowskiej. Pod wpływem nacisku i ugniatania mieszanina zmienia swoje właściwości – robi się twarda i plastyczna. Pozostawiony w spoczynku płyn – przypomina zwykłą ciecz.

Doświadczenie wywołało zaciekawienie i wiele radości wśród dzieci.

 

Budowle małe i duże

 Zabawy konstrukcyjne rozwijają sprawność manualną oraz precyzję i koordynację ruchową. Dzieci tworzą konstrukcje z różnych materiałów, dzięki czemu rozwijają swoją kreatywność i wyobraźnię. Praca nad budowlą uczy koncentracji, skupienia oraz dostarcza dzieciom wiele radości i satysfakcji.

Wybuchający wulkan

Uczniowie klasy I a wykonali łatwe doświadczenie chemiczne, polegające na połączeniu wody, octu i sody oczyszczonej. Powstała piana, to bąble napełnione dwutlenkiem węgla, który powstał z reakcji kwasu i zasady. Wspaniały wybuch lawy dostarczył dzieciom dużo radości.

 

W trakcie nauki zdalnej uczniowie wykonywali liczne doświadczenia i eksperymenty w warunkach domowych. Jednym z doświadczeń było tworzenie mydlanych konstrukcji oraz malowanie mlekiem. Uczniowie badali właściwości  płynu do mycia naczyń i jego działanie na cząsteczki tłuszczu oraz w jaki sposób powstają bańki mydlane kuliste i półkuliste.

 

BALON DŹWIGAJĄCY SZKLANKI

Eksperyment przeprowadziliśmy 7 i 14 stycznia 2020r. Do obu szklanek wlaliśmy gorącą wodę. Po ogrzaniu się szklanek wylaliśmy wodę. W wyniku oziębienia szklanek, powietrze zawarte w nich również uległo ochłodzeniu i zmalało ciśnienie. W związku z tym ciśnienie powietrza w baloniku było większe i to spowodowało zassanie szklanek.

SZTUCZNY ŚNIEG

Na śnieg w tym roku nie można liczyć. Postanowiliśmy więc zrobić sztuczny.  Nie potrzeba wiele. Wystarczyło nam kilka pieluch jednorazowych i woda. To doświadczenie  dostarczyło nam wielu wrażeń sensorycznych i było okazją do miłej zabawy.

EKSPERYMENT – TĘCZA NA TALERZU

Jak powstaje tęcza, jak mieszają się barwy, czy jedzenie jest sztucznie barwione?   Na to pytanie odpowiedzieliśmy sobie 5 listopada 2019 r. Ten prosty i szybki eksperyment posłużył do omówienia zalet zdrowej żywności i minusów sztucznej przepełnionej barwnikami i cukrem.

WULKAN

Kolejnym eksperymentem był wulkan. Zajęcia odbyły się 1 i 15 października 2019 r. Do zbudowania stożka wulkanicznego użyliśmy masy solnej, którą obudowaliśmy szklane naczynie. Konstruowanie wulkanu to doskonała zabawa sensoryczna i wspaniały trening dla dłoni. Kiedy nasze wulkany były już gotowe, pięknie pomalowane, wsypaliśmy do środka krateru sodę spożywczą i powoli wlewaliśmy ocet. Nasz wulkan zaczął wrzeć… . W rzeczywistości to dwutlenek węgla, który powstał z reakcji octu (kwasu) z sodą (zasada).

W roku szkolnym 2020/2021 w zajęciach kółka uczestniczy 29 uczniów z kl. I – III. Zajęcia poświęcone są eksperymentom pozwalającym zrozumieć różne zjawiska i reguły przyrody, pogłębiają wiedzę uczniów oraz pozwalają poznawać świat poprzez użycie różnych zmysłów.

PIANKOWE MALOWANIE

Do zrobienia puchnącej farby wykorzystaliśmy: płynny klej, piankę do golenia, barwniki. Po wymieszaniu składników, dzieci za pomocą paluszków lub pędzli tworzyły własne dzieło malarskie. Zabawa z pianką dostarczyła dzieciom wielu nowych, ciekawych wrażeń sensorycznych.

 

WĘDRUJĄCA WODA

Za pomocą zwiniętych ręczników papierowych uczniowie połączyli puste naczynie ze szklankami wypełnionymi kolorową wodą. Następnie  obserwowali zmieniający się poziom wody w trzech szklankach. W przyrodzie efekt ten odgrywa ważną rolę w transporcie wody z korzeni do liści.

 

SAMOPOMPUJĄCY SIĘ BALON

Do  butelki wlewamy ocet,  a do balonika, przy użyciu lejka wsypujemy sodę oczyszczaną. Ostrożnie nakładamy balon na butelkę z octem. Teraz trzymamy  balon zamocowany na butelce, przechylamy tak by soda wsypała się do octu.
W wyniku reakcji chemicznej, wydziela się dwutlenek węgla, a balon zaczyna się sam pompować.

 

MALOWANIE KOLOROWĄ SOLĄ

Malowanie solą można wykorzystać do dekoracji lub do tworzenia pięknych barwnych obrazków. To bardzo atrakcyjna zabawa plastyczna dla młodszych dzieci. Zobaczcie jakie to proste i efektowne, a radość dzieci i doznania sensoryczna będą dodatkową atrakcją.

 

Skip to content