Scenariusz zajęć z matematyki z wykorzystaniem narzędzi TIK
Temat: Wyznaczanie liczby π. Długość okręgu.
Klasa : VIII
Cele nauczania:
-zapoznanie z historią liczby π,
– zapoznanie z wzorem na długość okręgu,
Cele szczegółowe:
-doskonalenie umiejętności stosowania wzoru na długość okręgu
-doskonalenie umiejętności współpracy w parach,
– doskonalenie umiejętności wyznaczania liczby π,
Metody:
burza mózgów, praktyczne ćwiczenia
Formy pracy:
– praca w parach,
– praca całą klasą,
Pomoce dydaktyczne:
tablety, tablica multimedialna, oprogramowanie Matlandia, sznurek, miara, linijka, przedmioty w kształcie okręgu, koła, kalkulatory
Przebieg lekcji
- Powitanie
- Uczniowie w parach posługując się tabletami szukając informacji jak wyznaczyć liczbę π.
- Uczniowie w parach mierzą obwody i średnice różnych przyniesionych przedmiotów w kształcie okręgu i uzupełniają tabele z rubrykami: długość okręgu, średnica.
- Następnie za pomocą kalkulatorów uzupełniają trzecią kolumnę: długość okręgu : średnicę. Uczniowie odczytują swoje obliczenia.
- Szukają w Internecie prawidłowego przybliżenia liczby π i sprawdzają która grupa uzyskała najlepsze przybliżenie.
- Nauczyciel wykorzystując tablicę multimedialną prezentuje historię liczby π.
- Wybrany uczeń przekształca wzór wyznaczający liczby π, otrzymując wzór na długość okręgu.
- Uczniowie zapisują wzór w zeszytach.
- Na tablicy multimedialnej i w zeszytach uczniowie rozwiązują zadania z Matlandii dotyczące liczby π i długości okręgu.
- Uczniowie wyszukują w tabletach wiersz Kazimierza Cwojdzińskiego pt. „Kuć i orać”. Szukają związku wiersza z liczbą π.
- Zadaniem domowym uczniów jest napisanie wiersza zgodnie z zasadami wiersza Cwojdzińskiego.