Scenariusz lekcji plastyki w klasie IV z wykorzystaniem tablicy interaktywnej
Temat: Warsztat grafika. Niezwykły las.
Cele edukacyjne: Uczeń:
– określa różnice pomiędzy grafiką artystyczną a użytkową
- wie, jak powstaje odbitka graficzna
- zna rodzaje druków: wypukły, wklęsły, płaski
- zna techniki graficzne i wie, na jakim materiale są wykonane
- zna narzędzia, jakimi posługuje się grafik
- tworzy proste prace graficzne
- rozwija warsztat pracy
- rozwija wyobraźnię i twórcze myślenie
Metody pracy: projekcja filmu, rozmowa dydaktyczna ilustrowana pokazem, praca z podręcznikiem, działania praktyczne.
Forma pracy: indywidualna
Materiały i pomoce dydaktyczne:
- podręcznik Plastyka 4, rozdział 5
- tablica interaktywna
Materiały dla ucznia:
- podręcznik kl. 4 Plastyka, liście kapusty pekińskiej lub rośliny doniczkowej
- trzy różyczki brokułu przekrojone pionowo na pół, pióra ptasie, farby plakatowe
- pędzel, kartka z bloku technicznego, naczynie na wodę
- PRZEBIEG LEKCJI
- CZĘŚĆ WSTĘPNA
- Powitanie, sprawdzenie listy obecności.
- Sprawdzenie prac plastycznych z ostatniej
- nawiązanie do zagadnienia omawianego na ostatniej lekcji ( Czym jest grafika?; Kto tworzy prace graficzne?; Gdzie najczęściej spotykamy projekty graficzne?)
II. CZĘŚĆ WŁAŚCIWA
- Prezentacja na tablicy interaktywnej lub monitorze multimedialnym filmu edukacyjnego ,, W pracowni grafika”.
- pogadanka na temat warsztatu grafika,
- prezentacja filmu pokazującego rożne rodzaje druku,
- omówienie technik graficznych, odwołując się do obejrzanego filmu: drzeworyt, linoryt, miedzioryt, litografia,
- tablica interaktywna,
2. Przedstawienie i realizacja zadania.
Uczniowie wykonują tematyczną pracę graficzną – ,, Niezwykły las”. Tworzą układając na kartonie kompozycję z liści, różyczek brokułu i innych przygotowanych materiałów. Uczniowie najpierw planują efekt działań, a następnie odpowiednio pokrywają liście i inne materiały cienką warstwą gęstej farby plakatowej i odbijają je na kartonie. Kompozycję uzupełniają, domalowując pędzlem dowolne elementy.
III. REKAPITULACJA
- Wystawa prac jest podsumowaniem działań. Uczniowie analizują efekty, wyrażają opinie, wzajemnie oceniają swoje
- Podsumowanie i ocena wyrażona