Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Młynkowie

2023/2024

Na naszym kole rozpoczęliśmy nowy cykl zajęć wprowadzając KODOWANIE, mieliśmy możliwość poznać dwa roboty Qobo – który śpiewał, tańczył, zmieniał kolor oraz wydawał dźwięk pociągu, uczestnicy koła sami wyznaczali przemyślane trasy, aby robot dotarł do celu. Drugim robotem, który poznaliśmy był Codinglab Bubble – rysujący robot. Ten inteligentny robot, wprowadzał uczniów w świat rysunków i kodowania poprzez rysowanie. Pierwsze kroki programowania za nami. 

Co to jest Niepodległość ? Otóż, kraj wolny, mający swoją przeszłość  i historię, którą Polska miała piękną. 

Akcja Zapal Znicz Pamięci ma na celu przypomnienie losów ludzi zamordowanych na ziemiach wcielonych do III Rzeszy podczas niemieckiej okupacji. Zapalając znicze w miejscach egzekucji i pamięci narodowej, chcemy przypomnieć sobie i innym, że warunki okupacji niemieckiej w latach 1939–1945 na terenie Warthegau były znacznie gorsze niż w Generalnym Gubernatorstwie, że ludzie ginęli tu tylko za to, że byli Polakami, patriotami, społecznikami, częścią elity kraju.

,,Przesyłamy 105 pozdrowień na 105 lat niepodległości". Nasza szkoła włączyła się w wymianę pocztówkową z okazji zbliżającej się 105. Rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości. Pocztówki zostały wysłane do odległych miejsc w Polsce m.in. do Wrocławia, Krakowa, Białegostoku itd.

Raz w roku Warszawa zatrzymuje się na chwilę, aby powstać na nowo, tak jak przed laty Powstańcy Warszawscy powstali do nierównej walki w obronie wolności. Powstańmy razem i pokażmy, że pamiętamy. Powstając budujemy wspólnotę i kreujemy przyszłość, stajemy się silniejsi.

2022/2023

Architektura i sztuka średniowiecza, dzieła dotyczyły motywów religijnych, ludzie dążyli do bliskiego spotkania z Bogiem. W czasach średniowiecznych wykształciły się dwa style architektoniczne, styl romański oraz gotycki. Styl gotycki, był rozwinięciem stylu romańskiego.

Milionerzy – pytania historyczne. Nasza Julia Dukat, wcieliła się w postać prowadzącego teleturniej Milionerzy, zadawała 12 pytań prowadzące do Miliona, można było skorzystać z pytania do publiczności, 50:50, telefon do przyjaciela.

Kobiety znane i nieznane. Wśród przedstawionych pań znalazły się królowe Jadwiga oraz Bona, aktorki Apolonia Chałupiec, artystki Olga Tokarczuk, Wisława Szymborska. Maria Konopnicka  oraz wybitne kobiety z dziedziny sportu Agata Mróz Olszewska, Halina Konopacka, Wanda Rutnicka. Pojawiły się również Maria Grzegorzewska, św. Matka Teresa z Kalkuty, Maria Skłodowska Curie, Jolanta Kwaśniewska, Ewa Błaszczyk.

Czy nauka historii musi kojarzyć się z nudnym wykuwaniem ? W tym wieku pojęć, postaci oraz dat. Zdecydowanie NIE! Co należy zrobić, aby zmienić podejście uczniów i pokazać im, że nauka historii nie musi być nudna? A tym samym, aby uczniowie sami chętnie szukali informacji na dany temat ? Klasa V a, w ramach zaliczenia działu ,,Starożytny Rzym", przygotowała własne Historię zapisane w pudełku. Zbieranie informacji do pudełka, pozwala na syntezowanie wiedzy oraz porządkuje ją. Wszystko to, pozwala na szybsze zapamiętywanie i odtwarzanie zdobytych informacji.

2 grudnia 1963 roku w Edynburgu zmarł miś Wojtek, należący do żołnierzy fortyfikacji armii Andersa. Niedźwiadek syryjski został adoptowany przez  żołnierzy 22 kompanii zaopatrywania artylerii w 2 Korpusie Polskim. Miś Wojtek, brał udział w walkach o Monte Casino, nadano mu stopień wojskowy – Kapral.

LEGO BUDOWLE HISTORYCZNE 

Na zajęciach za pomocą klocków LEGO, uczniowie przygotowali niwzwykłe budowle za pomocą maleńkich klocków, mogliśy podziwiać Zegra na Big Bemie, Piramidę wraz z archeologami, wóż bojowy z czasów II wojny światowej oraz samolot wojskowy.

KAPRAL MIŚ WOJTEK- POLSKI BOHATER 

Za nami, zajęcia których bohaterem był Miś Wojtek. Dzięki  Instytutowi Pamięci Narodowej,  obejrzeliśmy film animowany, którego bohaterem i narratorem był słynny Miś Wojtek. W ten sposób poznaliśmy niesamowitą historię, Misia, którego Polscy żołnierze z Armii Andersa kupili w Iranie. Został on oficjalnie przyjęty do 2 Korpusu Polskiego i uzyskał stopnień kaprala. Brał udział w bitwie o Monte Cassino.

2021/2022

,,PRAWDZIWI PRZYJACIELE"

Po raz kolejny, wysłuchaliśmy opowiadania przygotowanego przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN pt.,, Prawdziwi przyjaciele" Marcina Szczygielskiego. To historia Maćka i jego rodziny. Od czterech miesięcy trwa wojna, jest 1939 rok, akcja dzieje się w Warszawie przy ulicy Grochowskiej. Maciek to chłopiec, który bardzo lubi opowiadać straszne historie swojej przyjaciółce Jance (służba u rodziców Maćka). Pewnego dnia, po powrocie do domu Maciej poznaje trudną w czasach wojny rodzinną tajemnicę, iż jest pochodzenia Żydowskiego. I z rozkazu wydanego dla dzielnicy Warszawa, musi nosić opaskę z gwiazdą Dawida.

,,O ZŁYM HAMANIE I DZIELNEJ KRÓLOWEJ ESTERZE" 

Na zajęciach wysłuchaliśmy słuchowiska, przygotowanego przez Muzeum Żydów Polskich – POLIN. Jest to historia pięknej i mądrej królowej Estery. Dzięki swojej postawie, mądrości i wierze udaje się jej, wraz z pokornym Mardocheuszem, pokonać złego i nikczemnego Hamana. Haman chce zgładzić ludność pochodzenia Żydowskiego, które żyje na dworze króla Persji, Achaszwerosza.

BOHATEROWIE MINIONYCH LAT.

Kim jest patron ? Patron to zasłużona osoba, przeważnie już nieżyjąca. Uczniowie na kole przygotowywali ulotki informacyjne o patronach 2022 roku. 

HISTORIA ZAPISANA W PUDEŁKU

Czy można w ciekawy i kreatywny sposób omawiać historię ? Oczywiście, że TAK! Wystarczy mieć pomysł, tak jak mają go nasi uczniowie. Sprawdzian, wcale nie musi być nudny, w ramach powtórki zabawmy się w kalambury, losując czy uczeń będzie pokazywał czy też rysował. Obraz, pozostaje w pamięci na dłużej, dlatego uczniowie zapisali HISTORIĘ ZAPISANĄ W PUDEŁKU. Pudełko, cennych informacji, to skarbnica wiedzy którą każdy uczeń posiada. Z gliny została wyrzeźbiona książka na której widnieje napis JĘZYK POLSKI, dookoła pudełka przyklejony został drut kolczasty, na patyku są przedstawione postaci historyczne.

MŁODZI PATRIOCI

Czym dla mnie jest Ojczyzna ? Jak dbam o nią ? Na jakim kontynencie leży Polska ?  Te pytania zostały zadane, w dniu dzisiejszym  przez nauczyciela w celu poznania Polski. Uczniowie, przygotowywali kontur mapy Polski. A oto efekty naszej pracy.

DZIEŃ ARCHEOLOGA

Jak podają źródła, w II w. p.n.e. poeta grecki Antypatra z Sydonu, w jednym ze swoich dzieł, przedstawił listę najbardziej okazałych budowli swoich czasów. Znany nam dzisiaj spis siedmiu niezwykłych budowli, został skompletowany w średniowieczu i obejmował te zabytki, które były znane i zwiedzane przez starożytnych Greków. Powstała w ten sposób słynna lista siedmiu cudów starożytnego świata zawierającą Piramidę Chufu (Cheopsa) w Gizie, Wiszące ogrody Semiramidy w Babilonie, Świątynię Artemidy w Efezie, Posąg Zeusa w Olimpii, Mauzoleum w Halikarnasie, Kolosa Rodyjskiego i Latarnia morska w Faros.

,,Państwa miasta…"

Korzystając z pięknej pogody, udaliśmy się na boisko szkolne w celu zagrania w grę ,,Państwa miasta…". Jest to gra, w którą grali wasi rodzice i na pewno też dziadkowie, ma bardzo proste zasady. Gra umożliwia rywalizacje, wszędzie wystarczy mieć przy sobie kartkę i długopis. Gra poszerza nasze horyzonty myślowe, spryt, refleks i pobudza nasze endorfiny do życia.

Życie w PRL.

A gdyby tak, przenieść się w odległy świat. Muzeum życia PRL, to miejsce które możemy zwiedzać online. Młode pokolenie naszej szkoły, przeniosło się w czasie do lat w jakich żyli ich dziadkowie oraz rodzice. Każdy uczestnik koła, musiał wyszukać w domu przyrząd z PRL oraz zaprezentować historię rodziną z minionego okresu. Uczniowie opowiadali iż, mimo dużego już wyboru mediów do kuchni mamy nadal kręcą mak na święta, przykręconą do stołu maszynką.

Kreatywnie w domu.

Już niedługo w naszych domach, zagoszczą barwy narodowe. Z tej okazji wykonaliśmy flagę Polski z kulek bibuły, która będzie widniała w naszych domach. Bo to właśnie święta majowe, skłaniają nas do wywieszenia flag narodowych, biało – czerwonych na budynkach mieszkalnych.

Zajączki wielkanocne.

Zając jest zwiastunem nadchodzącej wiosny i budzącej się do życia przyrody. Symbolizuje także szczęście i płodność. Na zajączka czekają w niedzielny poranek wielkanocny dzieci, którym przynosi słodycze i zabawki.

Paleontolodzy na tropie.

Kim jest więc paleontolog – poszukiwaczem i badaczem szczątków dinozaurów. Nasi tropiciele, na czarnych kartkach osuszali białe kości dinozaura i starali się je ułożyć, na kształt gigantycznych prehistorycznych zwierząt. Nikt z nas nie widział żywego dinozaura. Mimo to wiem, jak wyglądały, jak żyły a to dzięki badaniu wszelkich zachowanych śladów – odcisków łap, kości, zębów, które przetrwały wiele tysięcy lat.

Interaktywna skarbnica wiedzy.

Na zajęciach online, testowaliśmy nową aplikację historyczną. Uczniowie, byli zachwyceni bo mogli swobodnie szusować na stronie, podziwiać ponad tysiąc zdjęć archiwalnych, ilustracji czy map. Najważniejszym punktem dla nich, który przypadł im do gustu były filmy animowane.

Master Chef Junior.

Nasi uczniowie przygotowali przepyszne i zarazem owocowe sałatki dla najbliższych. Każda z sałatek nosiła tytuł związany z historią, królowały u nas nazwy: potop szwedzki, zamkowa, owocowa wojna, Mieszko I, wojenna sałatka.

„Ziele na kraterze" Krysiunia!

Oliwia Włodarek, dokonała analizy tekstu pochodzącego z powieści Melichiora Wańkowicza „Ziele na kraterze". Przeanalizowała sytuację, po śmierci córki Krystyny Wańkowiczówny, reakcję rodzica na  śmierć dziecka.

Okoliczności śmierci Krysiuni:

Zmarła podczas szóstego dnia powstania Warszawskiego,  podczas walk w rejonie cmentarza kalwińskiego na Woli. Świadkiem jej śmierci był jej generał.

O Liście:

Kiedy i gdzie został napisany?

List został napisany w stanach zjednoczonych w  1951 r.

Kto jest nadawcą?

Nadawcą listu jest Melchior Wańkowicz.

O adresacie:

Adresatem tego listu jest Krysiunia (Krystyna Wańczykówna) , która zmarła 6 dnia powstania Warszawskiego.  Matka dziewczyny szuka po całej Polsce ciała dziewczyny oraz żołnierzy korzy mogliby coś wiedzieć.

Po co nadawca napisał list?

Aby Krysia wiedziała, że wszyscy nadal  pamiętają o niej i o powstańcach –rodzina, powstańcy, harcerze, Polacy, młodzież, robotnicy, koledzy.

Jakie sprawy poruszono w liście?

W liście poruszono temat gdzie matka dziewczyny próbuje odnaleźć jej ciało,  tęsknota rodziców,  informacja o przyszłych narodzinach nowej córki Anny Krystyny.

Ważna uroczystość- Apel Podległych:
Uroczystość była po to aby uczcić i przeczytać nazwiska osób poległych w powstaniu którzy walczyli za ojczyznę. Uroczystość odbyła  się Na Powązkach, kwatera „Parasola”, wigilia Zaduszek. W tej uroczystości brały udział oddział ,,Zośki’’ i ,,Miotły’’. Na uroczystości panowała bardzo poważna atmosfera.

Ostatni akapit:

Jaką wiadomość przekazuje adresatowi nadawca?

Ostatni akapit przekazuję wiadomość przyszłych narodzin Anny Krystyny( córki Marty)  oraz pamięć o Krysi.

Jak rozumiesz 2 ostatnie zdania?

Rozumiem je tak że rodzina Krysi nadal o niej pamiętają i jej nigdy  nie zapomną.

Tytuł utworu:

,,Ziele na kraterze’’

Sanitariuszka „Małgorzatka"

Na zajęciach zdalnych uczniowie przygotowywali opaski białe z krzyżem czerwonym, wcieliliśmy się w postać sanitariuszek które również były ważnymi osobami podczas Powstania Warszawskiego. Przybliżyliśmy sobie słowa Mirosława Jezierskiego.

„ Przed akcją była skromną panną,

Mieszkała gdzieś w Alei Róż,

Miała mieszkanko z dużą wanną,

Pieska pinczerka, no i już.

(…)

Sanitariuszka „Małgorzatka”

To najpiękniejsza jaką znam,

Na pierwszej linii do ostatka,

Promienny uśmiech niesie nam.

A gdy nadarzy ci się gratka,

Że Cię postrzelą w prawy but,

To Cię opatrzy „Małgorzatka”

Słodsza niż przydziałowy miód.

Zapraszamy do wysłuchania utworu.

„Anna" Krystyna Wańkowicz.

Łącznika w Powstaniu Warszawskim. Zmarła w wieku 25 lat. W lipcu 1944 r. wprowadzona do batalionu „Parasol" przez dowódcę jego 1. kompanii – „Rafał" (Stanisław Leopold). Była w oddziale Armii Krajowej zgrupowanie „Radosław" – 1. kompania – łączniczka dowódcy kompanii. 1 sierpnia 1944 roku wybucha Powstanie Warszawskie. Rano 6 sierpnia 1944 ochotniczo przyłączyła się do 14-osobowej grupy opóźniającej, dowodzonej przez plut. pchor. „Gryf" która osłaniała oddziały wycofujące się z południowej Woli. Walczyli przy skrzyżowaniu ul. Żytniej i Młynarskiej, po czym, ok. godz. 10 wycofali się ul. Żytnią w kierunku bramy Cmentarza Kalwińskiego. Tam, po krótkiej odprawie, przeszli przez dziurę w cmentarnym murze i ruszyli ścieżką wzdłuż płotu, gdzie zostali ostrzelani przez moździerze i granatniki. Grupa tracąc zabitych i rannych wycofała się. Po wojnie matka Zofia, wraz z powstańczymi towarzyszami broni Krystyny, poszukiwała córki, jednak jej ciała nie udało się odnaleźć do dnia dzisiejszego.

Przepis na słoik pełen warstw i zabytków. 

1 słoik średniej wielkości.

płatki Corn Flakes.

serek mascarpone lub serek waniliowy homogenizowany.

kakao z szafy mamy 🙂

banan bądź jabłko obrane ze skórki.

ciemne ciasteczka.

płatki Kanguski.

Do Dzieła:

Najstarsza warstwa to warstwa jasna czyli wsypujemy płatki Corn Flakes, ( muszą być pokruszone). Następnie zalaliśmy naszą warstwę serkiem mascarpone, tylko połowa. Do drugiej połowy dosyp szczyptę kakao i zalej jasny serek. Teraz czas na nasze zabytki, ułóż banany pokrojone w plasterki lub jabłko bez skórki pokrojone w kosteczki. Następnie pokrusz ciemne ciasteczka, czas ponownie ukryć skarb Twój ulubiony smakołyk. Na sam koniec, zasyp go płatkami Kanguskami.

Smacznego!

#Pamiętamy 17 września 1939 r.
 
Na skweru za kamieniem upamiętniającym patrona szkoły Jana Pawła II postanowiliśmy zasadzić na Szkolnym Kole Małego Patrioty  17 symbolicznych tulipanów. Oddaliśmy  w ten sposób hołd pomordowanym w 81 rocznicę agresji ZSRR na Polskę. Gdyż, 17 września 1939 roku, ZSRR dokonała napaści na Polskę. Na płotku umieściliśmy pamiątkową tabliczkę z napisem # Pamiętamy 17 września 1939 r. Naszym uczniom przybliżyliśmy historię tego wydarzenia, które zapisało się na kartach historii Polski. Należy rozbudzać w uczniach świadomość przynależności do narodu Polskiego. Gdy nasze kwiaty zakwitną na wiosnę, będziemy obchodzić Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej. Pamięć o poległych żołnierzach, cywilach, podczas wojny jest dla nas wiecznie żywa.
 
 

Honorowy Kodeks Młodego Patrioty.

Uczniowie Szkolnego Koła Małego Patrioty, przygotowali swój własny Kodeks Młodego Patrioty"

1. Znam i szanuje symbole narodowe.
2. Używam poprawnej polszczyzny.
3. Godnie reprezentuję Polskę za granicą.
4. Biorę czynny udział w uroczystościach patriotycznych.
5. Pomagam innym w potrzebie.
6. Dbam o środowisko naturalne mojego kraju.
7. Zachowuje właściwą postawę podczas wykonywania hymnu.
8. Znam historię Polski. 
9. Przejawiam postawę tolerancji wobec odmienności innych

Historyczne 5 sekund.

Na szkolnym kole Małego Patrioty, postanowiliśmy zagrać w grę, która przyniosła nam wiele adrenaliny. W ciągu 5 sekund musimy udzielić prawidłowej odpowiedzi na konkretne pytanie. Nasi dzielni uczniowie, poradzili sobie wyśmienicie. Na następne zajęcia, każdy musi opracować minimum 5 pytań dla grupy. Powodzenia 🙂 

Strefa kreatywności – Flaga Narodowa.

Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie.

A na tej fladze biel jest i czerwień.

Czerwień  – to miłość, biel – serce czyste.

Piękne są nasze barwy OJCZYSTE.

Już za kilka dni 11 listopada będziemy obchodzić Narodowe Święto Niepodległości, my już się przygotowujemy,  na szkolnym kole Małego Patrioty wykonaliśmy flagi z rolek po papierze toaletowym. 

Skip to content