Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Młynkowie


Pedagog szkolny

mgr Maciej Kita

pełni dyżur:

poniedziałek

11:30 – 12:45

13:30 – 15:00

wtorek

11:00 – 15:00

środa

11:00 – 15:00

czwartek

7:15 – 8:00

9:40 – 10:55

12:35 – 15:00

piątek

9:40 – 14:00

We wtorki i środy w godzinach od 10:00 do 10:55 pedagog szkolny pełni dyżur w szkole w Tarnówku

 


Drodzy uczniowie!

Wakacje już niestety dawno za nami 🙁 Mija kolejny tydzień nauki. Zdobywacie stopnie, które nie zawsze są takie jak byśmy tego oczekiwali. Dlatego czas na to, by wziąć się już ostro do pracy!

Wiecie z pewnością o tym, że w nauce nie chodzi o to, ile się uczymy, ale jak to robimy i jakie są tego efekty. Każdy z Was chciałby zdobywać wiedzę w sposób skuteczny, a na dodatek dobrze ją zapamiętywać. Zastanawiacie się, jak skutecznie się uczyć? Przeraża Was ilość treści do nauczenia? Spokojnie! Na wszystko jest jakieś rozwiązanie. Najważniejszymi elementami w drodze do sukcesu są: właściwa organizacja własnego warsztatu pracy, odpowiednie dysponowanie czasem i samodyscyplina. Na początku warto opracować tygodniowy plan, w którym będzie czas na naukę. Plan ten pozwoli dobrze zorganizować Wasz czas, poukładać po kolei aktywności, które codziennie wykonujecie. Polecam stworzenie harmonogramu, który obejmie zarówno czas na naukę, zabawę, kontakty z przyjaciółmi, rozwijanie pasji, zainteresowań, a także czas bez komputera i telefonu. Warto włączyć do tego planu jakieś ulubione gry planszowe, spędzanie czasu z rodzicami, rodzeństwem, wspólne rozmowy, wspólne przyrządzanie posiłków, czy też wspólne spacery. Może warto taki plan dnia przygotować wspólnie z rodzicami lub rodzeństwem. Jeśli zaczniecie już go realizować, to z pewnością nie będziecie musieli długo czekać na jego pozytywne efekty.

Gorąco zachęcam Was do takiego działania. Liczę na Waszą kreatywność i pomysłowość:). W razie potrzeby, jestem do Waszej dyspozycji:)

A co jeszcze warto zrobić, poczytajcie. Przygotowałem dla Was kilka cennych wskazówek.

Oto siedem grzechów głównych uczenia się oraz wskazówki jak się ich pozbyć?

Początkiem procesu nauki jest skierowanie uwagi na pewne zagadnienie. Niektórzy uczniowie od początku skazują się na porażkę poprzez niewłaściwe nawyki. Do takich siedmiu grzechów głównych należy:

1. Dostęp do social mediów. To największy pożeracz ludzkiej uwagi. Jak często masz wrażenie, że skrolowanie tablicy na Facebooku lub Instagramie zajęło Ci jedynie dwie minuty, podczas gdy w rzeczywistości minął kwadrans? Osoby, które chcą skutecznie się uczyć, muszą zapamiętać: nauka równa się brak dostępu do mediów społecznościowych.

Rozwiązanie: wyciszenie lub wyłączenie telefonu, a także komputera podczas uczenia się.

2. Inne rozpraszacze. Hałas, źle dobrane światło czy włączony telewizor dają sygnał mózgowi, że oto powinien przejść w tryb podzielnej uwagi. Trzeba jak najszybciej odłączyć się od tych destrukcyjnych bodźców, aby umysł mógł odetchnąć i pracować pełną parą.

Rozwiązanie: stworzenie swojego własnego, cichego kącika do nauki, ewentualnie zagłuszenie hałasów muzyką, która pomaga się skoncentrować (np. fale alfa i beta).

3. Bałagan wokół. Walające się papiery, wieczne poszukiwania długopisu, czy stos kubków na stole – skądś to znasz? Jeśli tak, to natychmiast zmień scenografię miejsca, w którym się uczysz.

Rozwiązanie: regularne sprzątanie papierów i pozbywanie się tego, co nie jest już potrzebne. Możesz robić codziennie pięciominutowe porządki, na przykład przed pójściem spać.

4. Wizyty w lodówce. Podjadanie źle wpływa nie tylko na figurę. Jest szkodliwe również dla koncentracji, zwłaszcza gdy na takie przechadzki wybieramy się kilka razy w ciągu jednej godziny.

Rozwiązanie: Żeby skutecznie się uczyć, trzymaj ulubione przekąski blisko miejsca nauki. Wybieraj produkty, które wspomagają pracę Twojego mózgu – orzechy, bakalie, czekolada, woda mineralna lub ulubiony sok.

5. Uczenie się ciągiem. Każdy mięsień potrzebuje chwili na odpoczynek. Inaczej może dojść do jego przetrenowania. W przypadku mózgu najgroźniejszą kontuzją jest zmęczenie, niechęć i niemoc dalszej nauki.

Rozwiązanie: Techniki zarządzania czasem, robienie krótkich, kilkuminutowych przerw po zapamiętaniu danej partii materiału.

6. Brak tlenu. Mózg potrzebuje dostępu do świeżego powietrza. Dzięki temu pracuje się nam efektywniej i mniej ziewamy.

Rozwiązanie: Gruntowne przewietrzenie pokoju przed rozpoczęciem nauki, uczenie się przy uchylonym lufciku lub wychodzenie na zewnątrz podczas przerw.

7. Wymówki. Ich wymyślanie to ulubione zajęcie osób narzekających, że cierpią na prokrastynację, czyli odkładanie rzeczy na później. Przez to „schorzenie” zarywają noc przed ważnym egzaminem albo dopinają zadanie w ostatnim możliwym terminie.

Rozwiązanie: Przypomnij sobie wszystkie wymówki, dla których najczęściej rezygnujesz z nauki i znajdź dla nich kontrargument. Przykładowo, zadanie wykonane dzisiaj pozwoli cieszyć się spokojnym spacerem bądź oglądnięciem ulubionego programu.

Techniki nauki – jak skutecznie się uczyć?

Czas poznać polecane metody nauki, które umożliwiają skuteczne przyswajanie informacji oraz ich zapamiętywanie.

1.Systematyczność jest najważniejsza

Nadrzędna zasada uczenia się, w szczególności języków obcych, brzmi: krótko, ale systematycznie. Dla wzmocnienia połączeń nerwowych w mózgu potrzebne są codzienne treningi. Dlatego lepiej uczyć się pół godziny dziennie, zamiast robić sobie kilkugodzinne sesje raz w tygodniu.

2.Mapy myśli

Nasza pamięć opiera się na skojarzeniach. Dlatego tak wielu uczniów lubi robić mapy myśli. Ich działanie można spotęgować, stosując różnorodne kolory, znaki i symbole. Takie wspomagacze nauki należy koniecznie tworzyć własnoręcznie, ponieważ wzmacnia to proces zapamiętywania.

3.Dopasowana metoda nauki

Jedni z nas to urodzeni wzrokowcy, inni najlepiej zapamiętują to, co usłyszą, a kolejni potrafią skutecznie uczyć się tylko w ruchu. Żeby przyswajać informacje efektywniej, warto dopasować metodę do swojego stylu uczenia się. Dla wzrokowców najlepsze będą obrazki i stosowanie długopisów lub markerów w różnych kolorach. Słuchowcy mogą powtarzać materiał, mówiąc na głos i nagrywając siebie albo korzystając z audiobooków czy nagrań w wykładów. Dla kinestetyka dobrym będzie połączenie nauki z ruchem, np. chodzenie po pokoju i uczenie się na pamięć np. wiersza.

4.Abstrakcyjność

W tej metodzie musimy „poruszyć” naszą prawą półkulą. Tworzenie abstrakcyjnego kontekstu dla poznawanych informacji pozwala zapamiętać je na bardzo długo. Technika ta sprawdza się szczególnie dobrze w nauce języków, w ramach czego tworzy się zupełnie zmyślone, wręcz absurdalne zdania.

5.Porady ekspertów
Mózg można ćwiczyć jak każdy inny mięsień. Warto zacząć już teraz od specjalnie dostosowanego treningu, który został opracowany przez ekspertów z dziedziny uczenia się z Brain Gym. Taki zestaw ćwiczeń pozwoli nie tylko skutecznie się
uczyć, ale również rozwinąć intelekt, poprawić pamięć i wzmocnić koncentrację.

Oto link do filmu instruktażowego:

https://www.youtube.com/watch?v=YoOnQD8rEyM

 

Uczniu, zgłoś się do pedagoga szkolnego gdy:
Czujesz, że nikt Cię nie rozumie.

Masz problemy rodzinne.
Nie układają Ci się kontakty z koleżankami i kolegami.
Nie wiesz jak rozwiązać problem.
Chciałbyś pomóc innym.

Rodzicu, zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:
Niepokoi Cię zachowanie dziecka.

Chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich z nim relacjach.
Masz pytania dotyczące wyników w nauce dziecka i jego funkcjonowania w szkole.
Potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania.
Masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić.
Szukasz pomocy.