Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Młynkowie

Powstanie w Getcie Warszawskim to jedno z najważniejszych wydarzeń II wojny światowej i symbolem heroicznej walki Żydów przeciwko nazistowskiej okupacji. Wybuchło ono 19 kwietnia 1943 roku i trwało przez blisko miesiąc, do 16 maja 1943 roku.

Podczas powstania Żydowska Organizacja Bojowa (ŻOB) oraz Żydowski Związek Wojskowy (ŻZW) próbowały stawić opór przeciwko oddziałom niemieckim, które miały za zadanie likwidację getta warszawskiego. Mimo braku przeszkolenia wojskowego i słabego uzbrojenia, powstańcy, w większości młodzi ludzie, walczyli z determinacją i odwagą.

Mimo że powstanie było skazane na porażkę z powodu ogromnej przewagi militarno-technicznej Niemców, jego znaczenie jest ogromne. Symbolizuje walkę o godność, wolność i godne życie, a także jedność i heroizm ludzi, którzy mimo beznadziejnej sytuacji podjęli walkę z przeważającym wrogiem.

Powstanie w Getcie Warszawskim jest niezwykle ważnym elementem historii Polski, Żydów i całego świata, przypominając o tragedii Holocaustu i konieczności pamięci o ofiarach oraz bohaterach tamtych wydarzeń.

W naszej szkole zostały zorganizowane warsztaty przez panią Annę Nowak z Biblioteki Pedagogicznej w Czarnkowie. Uczniowie biorący udział w warsztatach przenieśli się o 100 lat  w przeszłość, poznając Malkę i jej miasteczko.  Stało się to dzięki ,,Muzeum w pudełku. Miasteczko Malki” . W zestawie pudełka znajduje się gra narracyjna ,,Miasteczko Malki” ze specjalnie zaprojektowaną mapą, zdjęciami archiwalnymi oraz replikami obiektów kolekcji Muzeum POLIN, w postaci druków 3D. Klasa VI wysłuchała opowiadania Zuzanny Orlińskiej ,,Szuflada”.  To historia Bronka, chłopca zmuszonego przeprowadzić się ze swojego mieszkania na ulicy Złotej i zamieszkać z całą rodziną na ulicy Gęsiej, na której wszystko jest obce i inne.  Targają chłopcem emocje tj. strach, lęk, złość, odwaga, ciekawość oraz tęsknota. Klasa VII  obejrzała reportaż  ,,Zdążyć przed Panem Bogiem”,  na podstawie tekstu Hanny Krall, „Pan Bóg już chce zgasić świeczkę, a ja muszę szybko osłonić płomień, wykorzystując Jego chwilową nieuwagę”. Narracja filmu toczyła się w trzech płaszczyznach czasowych – w czasie II wojny światowej, gdzie poznamy losy młodego Edelmana: gońca szpitalnego, członka komendy ŻOB, ostatniego przywódcy powstania w getcie warszawskim; w latach 60. XX wieku, kiedy to rozwija się jego kariera lekarska w Łodzi, i wreszcie w latach 70. XX wieku – w czasie rozmów pomiędzy bohaterem a Hanną Krall opisanych w reportażu. Poszukiwanie odpowiedzi na najważniejsze pytania stawiane nam zarówno przez Reporterkę, jak i samego Edelmana jest osią przewodnią spajającą poszczególne wątki opowieści. Podobnie jak czerwona nić… Natomiast klasa II obejrzała film animowany ,,Pamięć drobinek” na podstawie opowiadania Zofii Staneckiej, przeniosło  nas w bajkowy świat, w którym żyją dobre duszki, opiekujące się lasem i wszystkimi stworzeniami, które go zamieszkują. Pewnego dnia, jeden z młodych opiekunów roślin i zwierząt, Maślak, ginie w niejasnych okolicznościach. Na poszukiwania wyrusza jego siostra, Borówka, na skrzydłach pomocnej Sowy. Baśniowa historia przybliża dzieciom tematy empatii, sprawiedliwości i straty. Uczniowie przygotowali na zakończenie zajęć nowy dom dla leśnych drobinek.

#ŁaczyNasPamięć

#MuzeumPolin

#AkcjaŻonkile

 

 

By No Comment 19 kwietnia 2024
Skip to content